Spelbeschrijving
Op het legendarische eiland “Einde van de Wereld” leven acht verschillende stammen. Bij elke zonsverduistering vindt er een heuse stammenstrijd plaats genaamd “The Tribal Rumble”. Het is bijna zover en alle stammen zijn in volle voorbereiding voor deze belangrijke wedstrijd. Elke stam stuurt zijn Ultieme krijger naar de arena, vanaf nu is het ieder voor zich, slechts één krijger zal de arena levend verlaten.
Aan het begin kiezen alle spelers één stam, in oplopende grootte worden alle krijgers (één van elke speler) in de arena geplaatst. Elke speler krijgt de levenspunten en acht actiekaarten en die bij zijn/haar krijger horen, daarna kan de strijd losbarsten. Elke speler kiest nu in het geheim één actiekaart en legt deze gedekt voor zich neer. Er wordt luid afgeteld: ACHT, ZEVEN, ZES, … Van zodra jouw initiatiefwaarde (vermeld op de gekozen kaart) afgeroepen wordt draai je jouw actiekaart om en voer je je beurt meteen uit, indien meerdere spelers hetzelfde initiatief hebben krijgt de kleinste voorrang. Tijdens je beurt moet je alle acties die vermeld staan op je kaart uitvoeren in een volgorde naar keuze. Met de bewegingsactie moet je vanzelfsprekend het aantal stappen bewegen dat op de kaart vermeld staat, het is daarbij verboden om terug te keren naar de plaats waar je je beurt bent begonnen. De twee andere acties zijn om te vechten, waarbij het hand-tot-hand gevecht met een speler in jouw zone plaatsvindt en de schietactie op een verder liggende zone. Het aantal dat vermeld staat naast het gevecht symbool bepaalt hoeveel dobbelstenen je mag gebruiken tijdens het gevecht. De waarde van elke dobbelsteen wordt vergeleken met de verdedigingswaarde van het slachtoffer (vermeld op zijn laatst gespeelde actiekaart), voor élke dobbelsteen die hoger is dan die waarde verliest het slachtoffer één levenspunt per waarde die hoger is. De verloren levensfiches worden aan de aanvaller gegeven en leveren aan het einde punten op, het eerste leven is bovendien meer punten waard dan al de rest.
Van zodra een speler al zijn levens verloren is wordt hij geëlimineerd, de hiervoor verantwoordelijke speler neemt die spelersfiguur als trofee, want deze kan doorslaggevend zijn bij een eventuele gelijke stand. Wanneer een speler geëlimineerd wordt in één van de eerste drie ronden is het publiek niet tevreden en worden er stenen naar de aanvaller gegooid. Voor elke steen (afhankelijk van de ronde) wordt er één dobbelsteen gegooid, dit gevecht werkt op dezelfde manier als de gevechten tussen de spelers onderling. Het spel eindigt nadat de voorlaatste krijger de arena verlaten heeft, de enige overblijvende krijger wint het spel. In het geval dat er na 7 ronden nog meer dan één krijger in leven is worden alle punten opgeteld. De spelers met de meeste punten wint het spel.
Onze mening
Het eerste wat opvalt bij deze Ultimate WarriorZ is ongetwijfeld het materiaal: een mooie doos die omgetoverd wordt tot een mooie arena. Ook de kaarten zijn mooi geïllustreerd en van mooie kwaliteit. Het spel zelf kon ons echter totaal niet boeien, en dat heeft niet alleen te maken met het feit dat we geen fans zijn van dit soort vechtspelletjes. We vinden het namelijk ook erg jammer dat het kan gebeuren dat één of meerdere spelers al na één of twee ronden het spel moeten verlaten en er vanaf dan voor spek en bonen bij zitten. Als je met twee of drie spelers bent is het uiteraard veel sneller gedaan, je kan amper kiezen wie je aanvalt en je haalt zelden het einde van de zevende ronde. Het spel voorziet ook een mogelijkheid om in teams te spelen, in deze variant heeft elke speler een team van 2 of meerdere krijgers en moet je proberen alle krijgers van je tegenstander te elimineren om het spel te winnen. Met deze variant heb je iets meer variatie, er zijn meerdere krijgers in de arena waardoor je ook meer keuze hebt om je aanval op te richten. Je hebt het gevoel van een spel met 6, 7 of 8 spelers zonder dat je het nadeel hebt dat je niet meer mag meespelen als één van je teamleden het al in de eerste ronde begeeft. Elke krijger heeft verschillende eigenschappen, zo heeft de ene meer levenspunten en heeft de andere lagere verdedigingswaarden. Bovendien hebben ze allemaal twee actiekaarten met een unieke eigenschap. Ondanks de grote verschillen lijken de personages wel met elkaar in balans, maar als je in de eerste ronde meerdere spelers over je heen krijgt is er weinig dat je kan doen om de derde ronde alsnog te halen.
Conclusie: Ultimate WarriorZ valt misschien in de smaak bij jongens die volledig opgaan in dit soort gevechtsspelletjes, maar ons kon het helemaal niet overtuigen.
Ultimate WarriorZ
Auteur: Guillaume Blossier
Uitgever: Matagot
Aantal spelers: 2 – 8
Tijdsduur: ± 30 min.
Vanaf 8 jaar