Momenteel loopt er op Kickstarter een project voor het spel ‘The Gardians: Explore’. Wij stelden enkele vragen aan de auteur, Jonathon Ruland.
Korte beschrijving
In The Guardians: Explore zullen de spelers hun deck moeten verfijnen terwijl ze de strijd aangaan met monsters in de hoop trofeeën te winnen! Soms doen ze dat allemaal samen, soms alleen. In het eerste hoofdstuk, de zogenaamde ‘opwarming’ kiest iedereen dertien kaarten om toe te voegen aan de zeven basiskaarten. Deze kaarten zullen je strategie voor het tweede hoofdstuk grotendeels bepalen. In het tweede hoofdstuk vindt een battle plaats, je hebt zes individuele en twee coöperatieve beurten de tijd om zo veel mogelijk trofeeën te bemachtigen en de titel als bewaker te verdienen. Er worden verschillende spelmechanismen gebruikt in ‘The Guardians: Explore’, o.a. drafting, deck building, workerplacement, geheime zoektochten. Wat het spel volgens de ontwerper uniek maakt is dat de downtime zeer klein is, spelers spelen namelijk gelijktijdig tijdens de ‘Power Up’-fase. Het enige gedeelte waarbij de beurtvolgorde belangrijk is gaat dan weer heel snel. Tijdens de aanvalsfase zullen de spelers moeten beslissen waar ze zullen aanvallen. Daarna kunnen ze de verslagen monsters verzamelen, kunnen ze eventueel een fort plaatsen en is het al aan de volgende speler. Een aanvalsfase duurt slechts 10 seconden per speler, daarna speelt iedereen weer gelijktijdig.
Jonathon, stel jezelf even voor aan onze lezers.
Ik groeide op in Madison (Wisconsin), ging naar de Universiteit van Wisconsin en later naar de ‘Full Sail Univserity’. Als kind speelde ik altijd spellen met mijn familie en vrienden, zowel kaartspellen als Dungeons and Dragons, Super Smash Brothers of Warcraft. Toen ik ging verder studeren speelde ik vaker competitieve spellen, ik hield ervan om deel te nemen aan toernooien. Zo behaalde ik o.a. een tweede plaats voor ‘World of Warcraft’ in Las Vegas, NV.
Momenteel woon ik in Austin, Texas (USA) waar ik werk voor Star Wars the Old Republic. Recentelijk heb ik det meest van mijn vrije tijd gespendeerd aan ‘The Guardians: Explore’, maar ik speel ook graag bordspellen, kijk naar The Walking Dead, speel volleybal én Zwerkbal. Zo zijn er vermoedelijk ook in België: http://www.iqaquidditch.org/. De afgelopen jaren ben ik ook actief als spelontwikkelaar. Eerst heb ik samen met enkele schoolvrienden meegewerkt aan het succesvolle ‘Parallel Kingdom’ (digitaal spel).
Toen ik in 2013 een bezoekje bracht aan Gen Con werd ik geïnspireerd om een nieuw bordspel te ontwikkelen. Met de hulp van sommige artiesten en de feedback van enkele andere spelauteurs heb ik ‘The Guardians: Explore’ ontwikkeld.
Is dit het eerste spel dat je ontwikkelde?
Als ik de schoolprojecten niet meetel is dit inderdaad het eerste bordspel dat ik ontwerp. Ik was wel hoofd- en grafisch- ontwerper voor Parallel Kingdom en ik sta nauw in contact met de ontwerpers van Star Wars the Old Republic. Ik geef hen geregeld feedback en tips. Mijn ervaring met spellen op verschillende platforms én mijn grote liefde voor bordspellen hebben mij geholpen om dit unieke en vernieuwende spel te ontwikkelen.
Hoe lang ben je bezig geweest met de ontwikkeling van The Guardians: Explore?
16 maanden! Het idee kwam bij mij op toen ik op GenCon 2013 was en ik ontwierp het spel tijdens de vlucht vanuit Indianapolis. Binnen de week had ik het prototype klaar en kon ik het spel beginnen testen, we speelden het spel drie tot zes keer per week om alles goed uit te werken en te balanceren!
Je combineert individuele beurten én coöperatieve beurten in één spel. Hoe werkt dit en hoe kwam je op dat idee?
Dit is een héél interessant aspect in mijn spel. Het coöperatieve aspect is vergelijkbaar met dat in het bordspel van The Hobbit. Daar werkt iedereen samen om Smaug te verslaan voor hij erin slaagt om het dorp te bereiken, als je daarin slaagt worden de schatten vergeleken om te zien welke dwerg het spel wint.
In mijn spel krijgen de spelers elk drie beurten waarin ze het opnemen tegen de eerste golf aan monsters die de stad binnenvallen. De vierde keer wordt de spellenwinkel aangevallen en bepaalt een kaart welk mega monster op jacht is. Dit monster is veel te sterk om alleen te lijf te gaan (De aanvalskracht van dat monster stijgt naarmate er meer spelers deelnemen).
Spelers eindigen hun beurt net zoals ze altijd zouden doen, het enige verschil is dat iedereen nu tegelijkertijd aanvalt. Ze vallen dat mega monster dus gelijktijdig aan. Als het team succesvol is dan worden de beloningen verdeeld afhankelijk van de mate waarin de spelers hebben meegeholpen, maar als het niet lukt wordt iedereen gestraft! Zo worden ook de spelers gestraft die niet of weinig geholpen hebben, één van de gebouwen wordt dan vernietigd. Daarna worden alle monsters verwijderd en is een tweede golf van monsters op weg om de stad onveilig te maken. Ook nu hebben de spelers elk drie individuele beurten en één extra beurt om het mega monster aan het einde te verslaan.
Het spel bevat ook kaarten waarmee je de strategie van een andere speler in de war kan brengen. Dankzij het coöperatieve element in dit spel wil je je tegenspelers toch niet helemaal verlammen, anders zal je er namelijk nooit in slagen om dat mega monster te verslaan en zal je ook zelf de gevolgen moeten dragen.
Speel je zelf regelmatig bordspellen? Zoja, wat is je favoriete spel?
Ja, regelmatig! Mijn favoriete spel is uiteraard ‘The Guardians: Explore’, maar als ik dat niet meetel gaat het tussen Seasons, Smallworld, 7 Wonders en Hoogspanning. Hoewel, ik wil met iedereen Rampage spelen!
De illustraties van ‘The Guardians: Explore’ zien er goed uit, maar zijn gemaakt door verschillende artiesten. Waarom heb je gekozen voor verschillende artiesten, en welke artiest zal uiteindelijk het spel afwerken?
Ik zag hoe spellen als World of Warcraft, Magic The Gathering en Dominion ook verschillende artiesten gebruikten om de kaarten te ontwerpen. De combinatie van verschillende artiesten heeft vele sterktes, het gaat bovendien veel sneller om al het artwork op tijd af te hebben. Daarom besloot ik met een groep ontwerpers te werken. Van zodra de campagne het nodige budget heeft behaald zal ik met elk van die artiesten verder werken om het volledige spel van artwork te voorzien. Het grootste gedeelte van het artwork is momenteel gedaan door Diego Almazan, maar er zullen dus ook kaarten en locaties door anderen ontworpen worden. Ik neem de rol van grafisch directeur op mij om te verzekeren dat iedereen op dezelfde lijn zit en alles in dezelfde stijl is.
Dit zijn alle artiesten die hieraan meewerken: Diego Almazan, Alayna Lemmer, Jacki Whisenant, Chris Anderson, Anna Lee, Rose Malm (Schneck), Fabian Parker, Casie Trace, Daniel Kershner, Kyle Olson en Jonathon Ruland. Als de eerste stretch goal gehaald wordt kan het spel van 2 tot 7 spelers gespeeld worden, dan zal je nog meer werk van Diego Almazan kunnen bewonderen, die dit jaar gestart is met zijn eigen studio.
Waarom zouden we dit project moeten backen?
Dit is een unieke blik op het concept ‘deck building’. Er worden elementen gebruikt die ervoor zullen zorgen dat elke speelsessie een unieke ervaring wordt. Op het eerste zicht lijkt het alsof het een samenraapsel is van vele elementen, maar eens je aan het spelen bent zal je merken dat alles goed samen gaat. Het spel zal er voor zorgen dat je steeds opnieuw wilt samenkomen met je vrienden. Je moet dit spel – dat zeker een kanshebber zal zijn voor Spiel des Jahres – dus backen op Kickstarter zodat we kunnen beginnen met de productie en zodat het over de hele wereld gespeeld kan worden!
Zal het spel na de Kickstarter campagne beschikbaar worden in België/Nederland?
Ik ben van plan om samen te werken met een verdeler in Duitsland. Ik ben dus zeker van plan om het spel in alle winkels te krijgen en wil dus ook graag samenwerken om het spel in België en Nederland op de rekken te krijgen.
Jonathon heeft ervoor gezorgd dat ook Belgen en Nederlanders het spel kunnen backen zonder extra douanekosten. De Kickstarter campagne loopt nog tot 23 december: https://www.kickstarter.com/projects/163928843/the-guardians-explore