De campagne van Dead Man’s Draw is inmiddels achter de rug en kan je op zijn minst geslaagd noemen. Ze hadden $15,000 nodig om het spel te publiceren en haalden maar liefst $77,671 binnen! 1926 mensen over de hele wereld zijn zo enthousiast over het spel dat ze het meteen via Kickstarter gebackt hebben, en dat terwijl een eerdere campagne voor het spel (in november 2013) niet slaagde, een ontzettend groot verschil! Wij stelden alvast enkele vragen aan Seth Hiatt van Mayday Games, hij verklapte ons bovendien enkele nieuwigheden!
Seth, stel jezelf even voor aan onze lezers.
Allereerst heel erg bedankt voor het interview, ik ben erg blij dat ik dit kan doen! Ik ben Seth Hiatt en ben mede oprichter van Mayday Games. Ik ben al zo’n 8 jaar actief in de spellenwereld en heb er al veel plezier aan gehad. Ik ben begonnen met het openen van een kleine winkel met een webshop maar ben eind 2008 als uitgever begonnen met Mayday Games. Mayday heeft zijn oorsprong in Utah (USA), waar het hoofdkantoor nog steeds gevestigd is. In 2011 ben ik met mijn vrouw en drie kinderen naar Suzhou, China, verhuisd om zo wat dichter bij de fabrieken te zijn. Zo kon ik de productie van onze spellen beter in de gaten houden. Ik heb vroeger boekhouden gestudeerd en heb een Bachelor in Accounting,een Master in Bussiness Administration en een CPA licentie. Mayday is stilaan aan het groeien en Kickstarter heeft daar zeker een groot aandeel in.
De eerste campagne voor Dead Man’s Draw (van Stardock) was geen succes. Wat heeft jullie overtuigd om het spel toch op te pikken en een nieuwe campagne te starten?
We hebben al vaak uitgevers gezien die populaire bordspelen herwerken tot een digitale versie, maar we komen er maar niet aan uit hoe zo’n zakelijke beslissing van financieel nut kan zijn. In plaats van een app te maken hebben we besloten om iets anders te proberen en vormen we een populaire app om tot een fysiek spel, juist het omgekeerde dus. Het leek ons een goed idee aangezien de app zo popoulair is en er veel interesse is. Maar wellicht het allerbelangrijkste: we speelden het spel en waren meteen overtuigd van de mechanieken en de illustraties dat Stardock had ontwikkeld. Het kwam er dus gewoon op aan een overeenkomst te vinden waar zowel wij als Stardock achter stonden, we wilden ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat het fysieke kaartspel zou slagen.
Stardock is een veel groter en beter bedrijf dan Mayday in vele zaken, ze doen geweldig veel goede dingen maar toen we hun Kickstarter campagne zagen waren er toch enkele dingen waarvan we dachten dat die beter konden. Daarnaast waren er ook veel dingen dat ze wel goed deden, maar ze hebben het juiste publiek niet kunnen bereiken. Ze hadden een goed product en wij waren er van overtuigd dat we met onze ervaring een geslaagde campagne konden voeren. Nu dat het project achter de rug is kunnen we dan ook bevestigen dat we juist waren.
De campagne was deze keer wel erg succesvol, het project haalde 1926 backers en is voor meer dan 500% gefunded. Had je dit verwacht voor de start van de campagne?
Ik herinner mij de vraag van Daniel Peterson nog heel goed, hij vroeg me hoeveel ik dacht dat de campagne zou halen op het einde. Gebaseerd op mijn ervaring, het product en de prijs vertelde ik hem dat ik zo’n $45,000 verwachtte. We zijn erg opgetogen over de resultaten en hadden nooit verwacht dat we zoveel boven de $45,000 zouden eindigen! Een week voor het einde van de campagne, op 20 augustus hadden we $48,000 gehaald, de week die daarop volgde kwam er bijna $30,000 bij, dit hadden we nooit verwacht!
Je hebt inmiddels al heel wat Kickstarter campagnes georganiseerd. Word je de spanning ondertussen stilaan gewoon of is het nog even spannend als in het begin?
Ik kan mij onze eerste campagne (eind 2011) nog heel goed herinneren. Dat was voor ‘Eaten By Zombies’, een deckbuilder van $25. Ik stond ‘s nachts op om de campagne te checken en te zien hoe ver het ondertussen was gevorderd. Ik was ontzettend blij dat het spel uiteindelijk meer dan $45,000 haalde, het kwam daarmee meteen in de top 10 van bordspellen die het meest hadden gehaald. We zijn nu amper drie jaar later, 45k is amper nog op de radar voor bordspelen, er zijn er enkelen waar zelf een miljoen dollar voor verzameld werd. Het blijft voor mij nog steeds even spannend om een campagne te zien ontwikkelen en eindigen. Toen de campagne van Dead Man’s Draw eindigde zat ik hier in China voor mijn computer gekluisterd, ik zag de seconden aftellen in het midden van de nacht en was heel enthousiast. Ik ben verwonderd dat dit bereikt is door het collectieve van zoveel vreemden op het internet. Wat ik ook heel bijzonder vind is dat we geëindigd zijn met 1926 backers, dat is exact even veel als ons 2de beste project tot hier toe: Walk the Plank. Blijkbaar kunnen we niet meer dan 1926 vinden!
Plannen jullie in de nabije toekomst nog Kickstarter projecten?
Zeker en vast! We zijn volop bezig met de ontwikkeling van enkele nieuwe spellen en projecten, binnenkort zal er namelijk een campagne voor een 2-spelerversie van Coconuts starten. Het spel voor vier spelers was één van ons vorige projecten en was erg populair, daarom zijn we nu heel enthousiast om een goedkopere en compactere variant op Kickstarter te lanceren. Een ander project dat er zit aan te komen is Meteor, een coöperatief spel met een tijdsduur van 5 minuten voor 1 tot 5 spelers. De spelers hebben hier slechts enkele minuten om meteorieten te vernietigen op hun weg naar de aarde. De spelers zullen allemaal samen winnen of verliezen afhankelijk van hoe goed ze hun raketten bouwen en afvuren terwijl de meteorieten steeds dichterbij komen. Het is een geweldig spel en Jeremy Blake (hoofd van onze technische dienst) heeft bovendien heel goed werk geleverd voor het filmpje van dat spel. Daarnaast hebben we ook nog andere projecten in het vooruitzicht, we verwachten dan ook dat we de komende maanden ongeveer één campagne per maand zullen hebben.
Is Mayday Games vertegenwoordigt in Essen? Zoja: zal Dead Man’s Draw daar beschikbaar zijn en/of hebben jullie andere nieuwe releases gepland?
Ja, we hadden de laatste jaren al een stand in Essen en zullen ook dit jaar aanwezig zijn. We zijn niet zeker of Dead Man’s Draw op tijd klaar zal zijn voor Essen of niet. Momenteel zijn we de laatste documenten aan het doorsturen naar de drukkerij, het zal er vanaf hangen hoe snel ze geproduceerd worden. Zelf als het op tijd klaar is zal het spel wellicht nog niet te koop zijn aangezien we het niet willen verkopen voordat onze geweldige backers het ontvangen hebben.
We hebben wel enkele andere releases gepland voor Essen, hopelijk is ook ‘Hold Your Breath’ daar één van, een uniek kaartspel dat een vervolg is op Get Bit en Walk the Plank. Het spel wordt gespeeld over twee ronden: in de eerste ronde duiken de piraten richting de bodem van de oceaan en zien ze hoe diep ze kunnen gaan. De tweede ronde wordt op exact dezelfde manier gespeeld, maar nu proberen de piraten terug naar het oppervlakte te zwemmen zonder dat ze gebrek aan zuurstof krijgen. De speler dat het diepst kon duiken én levend terug boven kwam is de winnaar.
We zullen ook een eenvoudig behendigheidsspel voor 2-3 spelers uitbrengen, Chopstick Mega Dexterity Challenge 3000, gebaseerd op hoe goed je jouw eetstokjes kan vasthouden. Spelers zullen wedijveren om de muntjes van de grote kom in hun kleine kom te leggen en zo punten te scoren. Het is een eenvoudig, snel spel waarvan we hopen dat het een grote hit zal zijn in Essen.
Zal Dead Man’s Draw te koop zijn in België en Nederland?
Zeker weten! We zijn momenteel met verschillende Europese bedrijven aan het onderhandelen om Dead Man’s Draw in verschillende talen uit te brengen, o.a. Duits en Frans. We verwachten dat het ook bij jullie te koop zal zijn, of toch zeker de Engelse versie via één van onze verdelers in Europa. Er staat momenteel nog geen Nederlandstalige versie gepland, maar als iemand dit leest en graag een licentie voor België/Nederland wil, aarzel dan zeker niet om ons te contacteren! Sommige van onze spellen zijn al in verschillende talen beschikbaar, waaronder Get Bit dat ook in het Frans en Duits verdeeld wordt.