Spelbeschrijving
In Province strijden twee families voor de macht. Ze zullen kampen bouwen, een haven oprichten, een bank runnen en nog veel meer. Dit alles met slechts één doel voor ogen: roem en faam. Als je de eerste bent om een bepaalde voorziening op te richten heb je niet alleen recht op de voordelen daarvan maar ook op de robijnen! De volgende spelers zien die alvast langs hun neus voorbijgaan.
Als je aan de beurt bent heb je twee dingen te doen. Om te beginnen mag je één of meerdere werkers op het bord één stap verplaatsen, volgens de richting van de klok. Aan het begin hebben alle spelers het recht om de groene werkers te verplaatsen, naarmate het spel vordert kunnen de spelers ook meerdere werkers onder controle hebben. De plaats waar de werkers eindigen bepaalt of je één munt of één hamertje ontvangt, het aantal hamers dat je op deze manier int wordt bijgehouden met een tracker, je zal deze meteen moeten nuttigen want je kan ze niet mee overnemen naar je volgende beurt. Gelukkig kan je twee hamers wel ten alle tijden omzetten in één munt. Vervolgens mag je één van de acht beschikbare gebouwen kopen. Je betaalt daarvoor de aangegeven kostprijs in hamers én munten. Vanaf dan mag je gebruikmaken van de voordelen van dit gebouw, als je de eerste bent om dit gebouw op te richten tellen aan het einde ook de vermelde punten (=robijnen) mee.
De voordelen zijn steeds verschillend, zo krijg je dankzij de molen elke beurt één hamertje extra en kan je met een kamp een extra werker onderhouden. De havenmeester kan elke ronde profiteren van een ander voordeel, zijnde een munt, een hamer of – indien hij eerst kan betalen – een extra werker. Welk van de drie voordelen je gegund is wordt steeds bepaald door de worp van twee fiches. Later in het spel kan je ook een bank runnen waardoor je steeds het dubbele aan munten kan innen, of een stad waardoor je nóg een extra werker krijgt. Tenslotte heb je ook de goedkope geldschieter nog, waardoor je aanspraak kan maken op het Lender-fiche. Dat kan je gebruiken om éénmaal de gebouwen van je tegenstander te nuttigen, maar als je geen 3 munten betaalt om het achteraf weer weg te leggen zijn dat aan het einde wel twee minpunten. Het spel eindigt wanneer een speler al zijn structuren heeft gebouwd en/of wanneer er van elke structuur minstens één gebouwd is. Daarnaast zijn er ook nog doelfiches, als je aan de opgave voldoet krijg je het fiche t.w.v. één robijn. Ook wanneer deze fiches uitgeput zijn eindigt het spel. De speler met de meeste robijnen wint het spel.
Onze mening
Als je de spelregels leest dan zou je gaan denken dat het niets voorstelt: mannetjes verplaatsen en dan gebouwen kopen. Meer is het niet. Toch vormen deze paar elementen best een leuk en strategisch mini-spel voor twee spelers! De eerste twee à drie beurten doen beide spelers meestal hetzelfde: elk groen mannetje één plaats verder schuiven waardoor er visueel niets veranderd. Van zodra één speler een gebouw heeft opgericht verandert er veel en komt het tactische element in het spel. Welke werkers verplaats je wel of niet? Want dat heeft ook invloed op het materiaal dat je tegenstander straks zal kunnen bemachtigen, zeker wanneer je voor een doelfiche geld en/of hamers moet verzamelen! Daarnaast zal je ook moeten beslissen welke gebouwen je koopt, de molen (voor meer hamers) is goed, maar een extra werker komt ook van pas. Het is niet zo dat één bepaalde strategie beter is dan de andere, want we hebben tijdens onze speelsessies al verschillende strategieën zien winnen. Het voordeel van Province is dat je een goed spel hebt met weinig materiaal, je kan het gemakkelijk meenemen om ergens op een picknicktafeltje te spelen. Jammer genoeg hebben ze wel voor een groter doosje gekozen waardoor het toch niet zo gemakkelijk bij in je rugzak past, en dat terwijl ze tijdens hun Kickstarter nog zo reclame maakten dat het spel in één simpele envelop past. Als je dan toch voor een grotere doos gaat, had het materiaal ook iets groter gekund: het is zo klein dat het niet echt gemakkelijk speelt aan een grote tafel. De illustraties zijn erg leuk, het materiaal is goed genoeg voor dit type van spel. Province is het type spel dat we wellicht wel eens meenemen (zonder doosje) om ergens op verplaatsing te spelen, zo heb je toch een goed mini-spel mee. Anderzijds heeft het net niet genoeg variatie en ontbreekt het die ‘dat wil ik nog eens spelen’-factor om thuis vaak op tafel te komen.
Conclusie: Province is een mini-spel voor twee spelers met meer strategie dan je zou denken!
Province
Auteur: Samuel Strick
Uitgever: Laboratory Games
Aantal spelers: 2
Tijdsduur: ± 25 min.
Vanaf 13 jaar