Een tijdje geleden plaatsen we al eens een artikel over onze jaarlijkse uitdaging, in 2014 is dat dus onze 14×14-challenge waarin we trachten 14 spellen te spelen in 14 verschillende categorieën, in totaal dus 196 verschillende spellen. Voor meer informatie hierover kan je gerust ons vorig artikel nog eens (her)lezen: Onze 14×14-Challenge. Halfweg 2014 kijken we eens hoe ver we met deze uitdaging staan: is het te gemakkelijk? te moeilijk? of nét haalbaar?
De huidige balans:
8 categorieën zijn compleet
4 categorieën zijn voor meer dan de helft compleet
2 categorieën zijn nog niet halverwege
Onder de categorieën die compleet zijn zaten voor ons enkele verassingen. Zo hebben we reeds 14 verschillende spellen kunnen spelen die in 2014 pas verschenen zijn! In 2013 speelden we slechts 8 spellen die dat jaar gepubliceerd werden, dit leek aanvankelijk dus de moeilijkste uitdaging. Blijkbaar spelen we dit jaar dus veel meer recente spellen, want we hebben enkele 2014-releases zelf al gebruikt in andere categorieën. Onze blog heeft daar zeker iets mee te maken, want over een recent spel schrijven we nu eenmaal sneller een recensie dan een spel dat al jaren in onze spellenkast staat. Ook aan de categorie ’14 spellen met ons 5-jarig neefje’ hebben we leuke herinneringen! Vooral dan aan onze laatste speeldag samen: in de Paasvakantie hadden we met ons drie de uitdaging aangegaan om op één dag zoveel spellen te spelen dat de stapel spellen even groot zou zijn als hemzelf. Hij was dan ook ontzettend gemotiveerd om spellen te spelen en was meer dan trots toen hij op het einde van de dag met onze gespeelde spellen op de foto mocht! We speelden daarnaast ook 1255 minuten voor één categorie: de categorie met spellen die allemaal minimum 60 min. duren. Wat ook opvallend is dat we sommige categorieën (met name dobbel- en kaartspellen) opnieuw kozen nadat die ook vorig jaar in onze challenge zaten, maar dat we in die categorieën amper dezelfde spellen gebruikten als vorig jaar. De categorie met spellen rond het thema voedsel leek in het begin ook stroef te verlopen, maar werd uiteindelijk toch al vrij snel vervolledigd, net als de categorie met spellen die niet in onze collectie zitten.
Er zijn 4 categorieën waar we nog slechts 1, 2 of 3 spellen voor moeten spelen. Daarvoor moeten we o.a. nog 2 spellen spelen die ooit genomineerd werden voor Spiel des Jahres. Na al die jaren is dat al een hele lijst waaruit we kunnen kiezen, maar helaas hebben we veel van die spellen wel al in andere categorieën gebruikt en zullen we dus andere spellen moeten gaan zoeken. Dat zal wellicht geen probleem zijn! We moeten ook nog één twee-speler spel spelen en nog één slachtoffer vinden dat onze categorie ’14 verschillende medespelers’ wilt helpen vervolledigen, uiteraard met een spel dat nog niet eerder gespeeld werd in onze challenge! We zijn ook nog op zoek naar spellen die met verschillende letters beginnen, dat zou geen probleem mogen zijn, maar toch valt het op dat veel spellen met dezelfde letter beginnen en dus niet meer in die categorie passen!
Dan schieten er nog twee categorieën over waar we best wat werk mee hebben: het winnen van coöperatieve spellen én het spelen van uitbreidingen. De categorie uitbreidingen hadden we ook in 2013 en bleek toen één van de eenvoudigste categorieën te zijn, we hebben best wel wat uitbreidingen in de kast staan en toch komen ze blijkbaar zelden op tafel. Het wordt dus hoog tijd om die spellen van onder het stof te halen en opnieuw een kans te geven! De categorie coöperatieve spellen loopt moeilijk omdat we al heel wat spellen gespeeld hebben maar toch niet gewonnen hebben, en dus niet in de challenge kunnen gebruiken. We zijn er dit jaar nog niet in geslaagd om 25 punten te scoren met Hanabi, al weten we dat het mogelijk is! Daarnaast hebben we ook geen 14 verschillende coöperatieve spellen in onze collectie, dus het wordt nog zoeken hoe we dit gaan oplossen!
Conclusie: Wat de cijfers betreft zitten we dus zeker voorbij de helft en lijkt onze uitdaging haalbaar, helaas is het laatste gedeelte van de challenge telkens moeilijker dan het begin. Vooral de uitbreidingen en de coöperatieve spellen zullen nog een uitdaging vormen de komende 6 maanden!