Spelbeschrijving
We reizen doorheen het koninkrijk Xidit en nemen onderweg zo veel mogelijk eenheden in dienst. Deze zullen later helpen om de steden te bevrijden van de donkere bedreigingen. Door veel steden te bevrijden word je beloond, je ontvangt geld, macht en eigendommen zodat de toekomstige generaties je nooit zullen vergeten!
Lords of Xidit wordt gespeeld over 12 ronden. Aan het begin van elke ronde kiezen de spelers 6 acties die ze gedurende die ronde gaan uitvoeren, deze worden aangeduid op de spelersborden. Daarbij kan je telkens drie verschillende dingen kiezen: reizen, passen of een actie uitvoeren in een stad. Bij het reizen moet je kiezen langs welke kleurenroute je je reis zal verder zetten, je moet dus in het begin van de ronde al kiezen waar je heen wilt gaan! Door een ronde te passen kan je er soms voor zorgen dat de situatie in een bepaalde stad er beter op wordt, je mag namelijk maar één actie per stad uitvoeren per ronde. Als er in een stad eenheden aanwezig zijn kan je er als actie één mannetje wegnemen. Je kan daarbij niet zomaar kiezen welke kleur je wilt, je bent verplicht om het eerstvolgende te nemen. Vandaar dat je soms een ronde wilt passen, in de hoop dat andere speler(s) in tussentijd de eerste eenheden in de rij wegnemen en jij de zeldzame mannetjes kan krijgen. Andere steden zal je moeten bevrijden, daar moet je de eerder verkregen eenheden weer inleveren. Ook hier mag je de kleuren niet zomaar kiezen, de stad geeft aan welke eenheden vereist zijn. De beloning die je krijgt hangt samen met de zeldzaamheid van de benodigde eenheden. Er staan telkens drie beloningen boven deze tegels, wanneer je een stad bevrijd mag je daar twee beloningen uit kiezen. Je kan als beloning geld en/of macht en/of eigendommen kiezen. Het geld verstop je achter je zichtscherm, de macht wordt afgebeeld door een aantal van jouw machtsfiches op een gebied rond de bevrijde stad te leggen. Voor de eigendommen kan je tenslotte kastelen bouwen in de bijhorende steden, maar slechts één speler kan een kasteel bezitten per stad. Wanneer alle eenheden in een stad genomen zijn en wanneer een stad bevrijd wordt komt er een nieuw stadsfiche van hetzelfde type in het spel, het lege fiche komt op de aflegstapel en wordt later omgedraaid om een trekstapel voor het andere type te maken.
Na de 4de, 8ste en 12de ronde kunnen de spelers bekend maken hoeveel eenheden ze bezitten van elke kleur. Diegene die het meeste eenheden in een kleur toont wordt daarvoor beloond. Aan het einde van het spel worden de rijkdommen van de spelers met elkaar vergeleken in de volgorde dat aan het begin bepaald werd. Als het geldsymbool onder de eerste waarderingskolom ligt betekent het dat dit eerst gewaardeerd wordt. Alle spelers tellen hun geld en leggen hun puntenfiches in de juiste volgorde, diegene met het minste geld valt af en telt niet meer mee in de twee volgende waarderingen. Daarna gebeuren de twee andere waarderingen (macht en eigendommen) op identiek dezelfde manier: diegene met de minste punten valt af. Diegene die daarna overblijft wint het spel. Als er bij één van de waarderingen een gelijke stand is wint diegene met de meest overblijvende eenheden, als er dan nog steeds gelijkstand is wint diegene die het verst van de startspeler zit.
Onze mening
Lords of Xidit was toch wel één van de Essen-titels waar we naar uit keken. De spelregels staan héél duidelijk (en met veel voorbeelden) uitgelegd dus we konden al snel beginnen spelen. De regels zijn vrij eenvoudig om uit te leggen, toch bevat het spel zoveel meer dan je op het eerste zicht zou vermoeden. Je haalt mannetjes op die je op een andere plaats inruilt voor beloningen. De interactie is echter heel belangrijk, als je zeldzame mannetjes wilt verzamelen zal je moeten hopen dat andere spelers daar eerst passeren voor de minder zeldzame eenheden. Je ziet ook steeds welke twee steden de volgende zijn die bevoorraad en bedreigd zullen worden, je kan regelmatig tellen en al vertrekken naar één van die steden. Daarnaast speelt het spel ook héél vlot. Iedereen bepaald gelijktijdig zijn acties, daarna is het maar uitvoeren. De combinatie van dit alles zorgt ervoor dat Lords of Xidit héél leuk speelt: vlot, met veel interactie én met heel wat vooruit denken. Wij waren er alvast erg enthousiast over!
De puntentelling aan het einde is op zijn minst speciaal te noemen. Het systeem vinden we goed gevonden, je moet op elk van de drie beloningstypes goed scoren om te winnen. Al is het natuurlijk pijnlijk als je in de eerste waarderingsronde al uitvalt terwijl je op de volgende twee heel goed gescoord hebt. Maar de volgorde van waarderen wordt in het begin van het spel bepaald, je weet dus heel die tijd waar je naartoe moet. Toch eindigt het spel wel eens met een domper, aangezien die waarderingen aan het einde heel regelmatig met een gelijke stand eindigen. In dat geval geeft het aantal eenheden de doorslag, maar ook dat was soms gelijk! De regel dat diegene die ‘het verst van de startspeler’ zit dan wint geeft dan de doorslag en bepaald dan vaak wie het spel uiteindelijk wint. Een anti-climax voor een spel dat heel leuk speelt. Wij speelden het spel met 3 en 4 spelers en hadden daarbij een lichte voorkeur voor het driepersoonsspel. Aangezien er dan minder spelers op het bord zijn kan je iets beter inschatten wat er allemaal kan gebeuren, met vier spelers kan alles héél snel veranderen. Het materiaal van het spel is trouwens van uitstekende kwaliteit!
Conclusie: Lords of Xidit is een vlot expertspel dat hier wel in de smaak viel!
Lords of Xidit
Auteur: Regis Bonnessee
Uitgever: Libellud
Aantal spelers: 3 – 5
Tijdsduur: ± 75 min.
Vanaf 10 jaar