Momenteel loopt er op Kickstarter een project voor Skyway Robbery. In Skyway Robbery is elke speler aan boord van een gigantisch luchtschip dat je alle hoeken van het imperium laat zien. Je staat aan het hoofd van een criminele bende en je wilt naam maken als leider. Terwijl het luchtschip zijn reis voortzet naar exotische locaties zie je ontzettend veel criminele mogelijkheden. Het is aan jou om de beste bendeleden in dienst te nemen, gedurfde overvallen te leiden en veel meer. Diegene die aan het einde de meest gevreesde reputatie verdient wordt de winnaar van Skyway Robbery.
Wij stelden enkele vragen aan de auteur van het spel: Philip duBarry.
Philip, stel jezelf even voor aan onze lezers.
Ik ben getrouwd, heb vijf kinderen en dien als pastor voor kinderen in de kerk. Ik ontwerp al mijn hele leven bordspellen, maar in 2007 ontwierp ik het eerste spel (Revolution!) dat mensen echt vele keren wilden spelen. Ik besloot dan ook om er enkele exemplaren van te maken en via internet te verkopen. Eén van de kopers was een man uit Texas, later bleek dat hij werkte voor Steve Jackson Games en dat ze mijn spel graag wilden publiceren. Sindsdien ben ik spellen blijven ontwikkelen.
Hoe kwam je op het idee om ‘Skyway Robbery’ te ontwikkelen?
Ik ben altijd een grote fan geweest van kraakfilms zoals Ocean’s 11 en ik wou deze ervaring dan ook graag omzetten naar een bordspel. Het leek me interessant om een bende criminelen bij elkaar te zoeken, elk met hun specifieke talenten, en daarmee een hele reeks verdedigingen te overwinnen en uiteindelijk de buit te stelen. Ik wou ook dat de spelers tegen andere bendes zouden moeten racen om als eerste de buit te pakken te krijgen.
Is Skyway Robbery het eerste spel dat je ontwikkelde?
Nee. Na Revolution! heb ik ook Kingdom of Solomon (Minion Games), Courtier (AEG), Canalis (AEG) en Family Vacation (Jolly Roger Games) ontwikkeld. Volgende maand zal ik nog een Kickstarter campagne lanceren, dit keer voor mijn eerste 90-120 minuten durende eurogame genaamd Spirits of the Rice Paddy (APE Games). In dit spel laten we rijst groeien met behulp van de geestenwereld in Bali. Naast het draften van kaarten en grondstoffen verzamelen heeft dit spel ook een unieke water-flow mechaniek.
Hoelang ben je bezig met de ontwikkeling van Skyway Robbery? Zijn er (belangrijke) elementen veranderd gedurende dit ontwikkelingsproces?
Ik ben in 2010 begonnen aan de ontwikkeling van Skyway Robbery. Toen heette het spel nog Bank Job. Spelers moesten de bank meerdere keren overvallen. De moderne setting werkte best goed, maar toch hadden we het gevoel dat een steampunk thema goed bij dit spel zou passen. Die liet ons toe het verhaal wat uit te breiden en meer illustraties aan het spel toe te voegen. Spelers kunnen nu tien verschillende, exotische locaties bezoeken (maar slechts vijf tijdens één spel).
Kan je ons iets meer vertellen over Skyway Robbery?
Skyway Robbery is een spel voor 2 tot 5 spelers en neemt ongeveer 60 tot 90 minuten in beslag. Tijdens je beurt zal je in het geheim drie actiekaarten spelen (van de zeven die elke speler bezit), deze worden tegelijkertijd bekend gemaakt. Je zal in dit spel dus proberen uit te dokteren hoe je iets gedaan krijgt voor je tegenspelers. Je zal geleidelijk aan meer en meer materiaal en bendeleden aan je hand toevoegen. Het is geen echte deck-building, ik noem het eerder hand-building omdat je alle kaarten elke ronde ter beschikking hebt.
Mijn favoriete deel van dit spel is het op zoek gaan naar kaarten die erg goed samenwerken. Als je beter wordt in het spel zal de grootste uitdaging zijn om als eerste een goede combo te zoeken. Het doel van het spel is om de meeste reputatiepunten te winnen, deze krijg je door voorwerpen te stelen, kleine opdrachten te vervullen, de politie naar je tegenspelers te sturen en lokale gangsters te verslaan. Er zijn ook enkele kaarten die extra punten opleveren aan het einde van het spel.
Skyway Robbery is beschikbaar in twee verschillende versies: een standaard versie en een luxe editie. Waarom heb je besloten om twee versies van het spel te maken, en wat is het verschil tussen de twee?
Deze kickstarter campagne heeft geen stretch goals. We hebben van in het begin componenten van de beste kwaliteit aangeboden: goede kwaliteit kaarten, een dik speelbord enz. Het enige verschil is dat de luxe editie 122 houten figuren bevat. Je krijgt dan houten sterren voor de reputatiepunten, een luchtschip, gouden ingots (geld) en een startspelerfiguur. We weten uit ervaring dat sommige spelers graag houten figuren hebben in een spel, daarom hebben we deze optie van in het begin toegevoegd.
Speel je zelf vaak bordspellen? Wat is je favoriete spel?
Absoluut! Helaas lukt dat wel niet zo vaak als ik zou willen. Mijn favoriete spel is Dominion, maar ook Innovation, 7 Wonders en Agricola behoren tot mijn favorieten.
Waarom zouden we Skyway Robbery moeten backen op Kickstarter?
Zoals ik al eerder vermelde ben ik al erg lang bezig met de ontwikkeling van dit spel, het is inmiddels dus erg vaak getest. Alles werkt perfect zoals we het willen. Ik vind het een erg leuk spel en we hebben alvast veel recencenten die het met ons eens zijn! Daarenboven is het artwork echt fenomenaal. We hebben een team van acht artiesten en we hebben hard gewerkt om een gemeenschappelijke stijl te vinden. We hebben ook de verzendkosten naar Canada en Europa kunnen verlagen, maar we hebben je hulp zeker nog nodig om ons doel te bereiken. Spread the word!
Zal het spel na de Kickstarter campagne te koop zijn in België/Nederland?
De Engelse versie zou zeker berschikbaar moeten zijn. Er worden in dit spel veel symbolen gebruikt en de kaarten liggen bovendien open tot wanneer iemand ze opeist, een korte uitleg hierover zal wellicht volstaan.
Bedankt voor dit interview!
De Kickstarter campagne voor Skyway Robbery loopt nog tot vrijdag 26 september: Skyway Robbery op Kickstarter