Korte beschrijving van Nightlight
Nightlight is een coöperatief kaartspel dat momenteel nog campagne voert op Kickstarter. Ze hebben het vooropgestelde bedrag reeds gehaald en zijn nu volop stretch goals aan het binnenhalen. Het doel van dit spel is om drie rondes te overleven. Elke speler kiest aan het begin één knuffeldier om zich te beschermen tegen de nachtmerries. Elk knuffeldier heeft een speciale eigenschap en unieke vaardigheden, het spel zal dus elke keer anders zijn. Elke ronde zullen de knuffeldieren speelgoed uit de kist halen en zo op zoek gaan naar het ideale gereedschap om zich te beschermen tegen die nachtmerries. Je zal er steeds beter in worden, de gemakkelijke dromen zal je al snel kunnen overwinnen, maar wees goed voorbereid op de enge nachtmerries! Je zal je magische vaardigheden allemaal nodig hebben om in een spannende battle al deze nachtmerries te verslaan. Als er na drie rondes nog minstens één knuffeldier in leven is zijn alle spelers gewonnen!
Wij voerden een kort interview met de auteur en illustrator van Nightlight.
Brandon en Katherine, stel jullie eventjes voor aan onze lezers.
Brandon: Mijn naam is Brandon en ik speel erg veel sinds het oude Decipher Star Wars CCG. Toch behoren thematische kaartspellen als Love Letter en Coup momenteel tot mijn favorieten.
Katherine: Hey! Mijn naam is Katherine en ik ben eerder een laatbloeier in de spellenwereld. Het is Brandon die me introduceerde tot de kaart- en bordspellen. Ik was eerst nogal terughoudend maar kijk nu steeds uit naar nieuwe spelavonden met vrienden. Ik geniet er van om nieuwe spellen aan te kopen en mijn vriendinnen te overtuigen om ook geeks te worden.
Kenden jullie elkaar voor dit project?
We kennen elkaar al een tijdje, we zijn verloofd! Samen met onze twee katten wonen we in Noord Californië. Brandon heeft Nick (co-auteur) leren kennen via een gemeenschappelijke vriend.
Hoe kwamen jullie op het idee om Nightlight te ontwerpen? Wat was er eerst: het spel of het thema?
Het spel was er eerst. Brandon was een fan-spel aan het ontwikkelen dat gebaseerd was op een bestaand spel. Gaandeweg heeft hij besloten om opnieuw te beginnen met een origineel idee. Tijdens een laat-avond-sessie kwamen we samen op ontzettend veel nieuwe ideeën: een hopeloze battle waarbij we de aarde beschermen van aliens; het Britse gevecht tegen het nazistische Duitsland, een lichaam dat zich probeert te beschermen tegen een nieuw virus, of een teddybeer dat nachtmerries op afstand probeert te houden. Het laatste was eerst een dom retorisch punt maar uiteindelijk werden we verliefd op het idee. (Iets specifieker, Katherine zei: “DAWWWWWW!” en had zelf wat tranen in haar ogen.)
Was het vanaf het begin jullie bedoeling om een coöperatief spel te maken, of werd het per toeval zo?
We waren altijd al grote fans van coöperatieve spellen, vooral omdat spelavonden met onze groep veel leuker zijn als iedereen in hetzelfde team zit, maar ook omdat dit genre niet genoeg vertegenwoordigd is in de spellenwereld. We wilden vooral een spel ontwikkelen dat we zelf graag zouden spelen.
Brandon, is Nightlight het eerste spel dat je ontwikkelde?
Dit is inderdaad mijn allereerste gezelschapsspel. Ik heb me erg verdiept in vele dingen om ervoor te zorgen dat ik de speelervaring van het spel zoveel mogelijk kon controleren maar er toch voor te zorgen dat elke speelsessie uniek werd door het geluk en de strategie van de spelers.
Gelukkig stelde Nick voor om te helpen met het project, hij heeft me veel geholpen en dat heeft geleid tot een meer gerichte benadering van het thema.
Katherine, is dit het eerste spel dat je illustreerde?
Ja! Ik was erg enthousiast om iets helemaal nieuws te proberen, dit heb ik nog nooit gedaan.
Kan je ons iets meer vertellen over de technieken die je hebt gebruikt voor de illustraties?
Alle illustraties voor op de kaarten zijn op de ouderwetse manier gemaakt: aquarel op papier. Ik maakte eerst schetsen van de karakters en de vijanden, daarna tekende ik die ontwerpen op aquarelpapier en benadrukte ik de contouren met inkt. Ik gebruikte aquarelverf en aquarel technieken voor de schaduwen. Later heb ik alle ontwerpen gescand en verder afgewerkt met Photoshop.
Heb je bewust voor deze techniek gekozen, of gebruik je deze techniek wel vaker?
Ik wou deze aquareltechniek gebruiken omdat deze volgens mij goed samen ging met het concept van kindertijd en de angst voor nachtmerries. Aquarel is een zeer zacht medium en ik wilde dan ook graag een beeldtaal dat dit wazige gebeuren en de zachte textuur creëerde. Ik werd ook geïnspireerd doordat ik ‘Child of Light’ erg veel speelde op PS3.
Waarom zouden we Nightlight moeten backen op Kickstarter?
Omdat je je nachtmerries niet alleen moet overwinnen, natuurlijk! Als je dit project steunt behoor je bij de gemeenschap mensen die niet wilt dat iemand er alleen voor staat ‘s nachts. Door jullie steun kunnen we het spel nog verbeteren en verfijnen, tot we een spel hebben ontwikkeld naar de smaak van al onze backers!
Nick komt er even tussen: Elk knuffeldier in het spel creëert iets uniek en brengt verschillende manieren om het spel te spelen. Maar er is maar één echte reden waarom je het spel moet backen: de schattigheid!
Zal het spel na de Kickstarter campagne te koop zijn in Europa?
We hebben al zoveel positieve meningen gekregen van over heel de wereld, ondanks onze verzendkosten, dat het stom zou zijn om niet op zoek te gaan naar betere wegen in Europa! We willen het spel graag beschikbaar maken voor Europa, al moeten we ons nu eerst focussen op de Kickstarter campagne.
De Kickstarter campagne voor Nightlight loopt nog tot 11 september 2014: Nightlight – Kickstarter.