Momenteel loopt er op Kickstarter een campagne voor PBL Robots, een dobbel- en kaartspel waarin elke speler de controle over een reuze robot op zich neemt. Je zal het harnas van je robot upgraden door kaarten op je basisrobot te leggen, bemanningsleden in dienst nemen, piloten inhuren en proberen de robot van je tegenstander weg te blazen! Het spel heeft een climax aan het einde als elke piloot in topvorm is, hou je vast voor een dramatische comeback of een overtuigende finish!
Wij stelden enkele vragen aan de auteur van PBL Robots: William Hessian!
William, stel je even voor aan onze lezers.
Mijn naam is William Hessian, ik ben een 32-jarige beeldende kunstenaar uit Minnesota. Mijn familie verzamelde bordspelen waardoor ik als kind al speelde op elke familiebijeenkomst. In mijn jeugd ontwikkelde ik al spelideeën, ik bewaarde ze telkens in een vintage koffer. Als kunstleraar in North Dakota probeer ik mijn leerlingen regelmatig aan te leren hoe ze hun eigen spellen kunnen maken. Op een dag nam ik al mijn ontwikkelde spellen mee naar Portland Maine, waar ik John Supinski ontmoette. Samen hebben we Hidden Ladder Games opgericht en zijn we enkele van mijn ideeën verder gaan ontwikkelen.
Hoe kwam je op het idee om ‘PBL Robots’ te ontwikkelen?
Onze kunstvereniging, The Hidden Ladder Collective, organiseert elke week een bijeenkomst zodat iedereen bij ons thuis creatief aan de slag gaat. Een negenjarige jongen, Luke Sekera, was aanwezig op één van die avonden en had zin om een bordspel te spelen. Ik nam mijn 10-jaar-oude prototype van PBL Robots uit de kast, met een hoop notitieblaadjes en ideeën dat ik verzameld had in tussentijd. Luke toonde veel interesse en deelde het meteen met John, waardoor ik besloot het spel verder uit te werken. 10 jaar eerder kwam ik op het idee nadat ik het kaartspel van Pokémon speelde en een aflevering van Gundam Wings VHS zag. Ik wou beide elementen samenvoegen: vechtende robots in een kaartspel. Daarnaast wou ik ook graag dobbelstenen toevoegen want … wie gooit er nu niet graag met een dobbelsteen?
Is ‘PBL Robots’ het eerste spel dat je ontwikkelde?
Ik heb momenteel 23 concepten/prototypes in mijn koffer zitten. PBL Robots is het eerste spel dat tot ontwikkeling komt, maar ik heb een handvol andere concepten die al regelmatig getest zijn op bijeenkomsten.
Hoelang ben je bezig met de ontwikkeling van ‘PBL Robots’? Zijn er (belangrijke) elementen veranderd gedurende dit ontwikkelingsproces?
De Kickstarter campagne voor PBL Robots loopt nog tot dinsdag 23 december: PBL Robots op Kickstarter