Momenteel loopt er op Kickstarter een campagne voor PBL Robots, een dobbel- en kaartspel waarin elke speler de controle over een reuze robot op zich neemt. Je zal het harnas van je robot upgraden door kaarten op je basisrobot te leggen, bemanningsleden in dienst nemen, piloten inhuren en proberen de robot van je tegenstander weg te blazen! Het spel heeft een climax aan het einde als elke piloot in topvorm is, hou je vast voor een dramatische comeback of een overtuigende finish!

Wij stelden enkele vragen aan de auteur van PBL Robots: William Hessian!

William-HessianWilliam, stel je even voor aan onze lezers.

Mijn naam is William Hessian, ik ben een 32-jarige beeldende kunstenaar uit Minnesota. Mijn familie verzamelde bordspelen waardoor ik als kind al speelde op elke familiebijeenkomst. In mijn jeugd ontwikkelde ik al spelideeën, ik bewaarde ze telkens in een vintage koffer. Als kunstleraar in North Dakota probeer ik mijn leerlingen regelmatig aan te leren hoe ze hun eigen spellen kunnen maken. Op een dag nam ik al mijn ontwikkelde spellen mee naar Portland Maine, waar ik John Supinski ontmoette. Samen hebben we Hidden Ladder Games opgericht en zijn we enkele van mijn ideeën verder gaan ontwikkelen.

Hoe kwam je op het idee om ‘PBL Robots’ te ontwikkelen?

Onze kunstvereniging, The Hidden Ladder Collective, organiseert elke week een bijeenkomst zodat iedereen bij ons thuis creatief aan de slag gaat. Een negenjarige jongen, Luke Sekera, was aanwezig op één van die avonden en had zin om een bordspel te spelen. Ik nam mijn 10-jaar-oude prototype van PBL Robots uit de kast, met een hoop notitieblaadjes en ideeën dat ik verzameld had in tussentijd. Luke toonde veel interesse en deelde het meteen met John, waardoor ik besloot het spel verder uit te werken. 10 jaar eerder kwam ik op het idee nadat ik het kaartspel van Pokémon speelde en een aflevering van Gundam Wings VHS zag. Ik wou beide elementen samenvoegen: vechtende robots in een kaartspel. Daarnaast wou ik ook graag dobbelstenen toevoegen want … wie gooit er nu niet graag met een dobbelsteen?

Is ‘PBL Robots’ het eerste spel dat je ontwikkelde?

Ik heb momenteel 23 concepten/prototypes in mijn koffer zitten. PBL Robots is het eerste spel dat tot ontwikkeling komt, maar ik heb een handvol andere concepten die al regelmatig getest zijn op bijeenkomsten.

Hoelang ben je bezig met de ontwikkeling van ‘PBL Robots’? Zijn er (belangrijke) elementen veranderd gedurende dit ontwikkelingsproces?

Het heeft 10 jaar geduurd om van de eerste notities tot een compleet, speelbaar prototype te komen. Daarna heeft het nog zo’n 16 maanden geduurd om alle kaarten te verfijnen en alles goed uit te balanceren. Gedurende deze 16 maanden hebben we het spel meer dan 3000 keer gespeeld met heel wat verschillende testspelers. Het spel veranderde bijna dagelijks en er werden steeds kaarten toegevoegd en verwijderd tot we tevreden waren en alles klopte.
Is het artwork van ‘PBL Robots’ (te zien op Kickstarter) al het definitieve eindresultaat of is dit nog in ontwikkeling?
Alle illustraties en ontwerpen voor het spel zijn compleet. Enkel de doos en de spelregels moeten nog gefinaliseerd worden.
Speel je zelf vaak bordspelen? Wat is je favoriete spel?
Mijn top 3: De Kolonisten van Catan, Puerto Rico & Machiavelli. Mijn vader kocht vroeger elk jaar alle spellen die prijzen behaalden.
Waarom zouden we ‘PBL Robots’ moeten backen op Kickstarter?
De beste reden om het spel te backen is omdat het eruit ziet als een spel dat je graag zou spelen. We hebben ondertussen al 16 demo evenementen georganiseerd en bijna iedereen dat het spel probeerde wilt een eigen exemplaar. We hebben er veel vertrouwen in dat je het spel leuk zal vinden en dat je zal genieten van een competitief kaartspel met veel belangrijke beslissingen en een hoge moeilijkheidsgraad. Spelers dat van Magic The Gathering, YuGiOh, Pokémon en Risk houden zullen PBL Robots wellicht ook kunnen smaken. Mensen die houden van Star Wars, Cowboy Be-Bop en Gundam Wing zullen dan weer genieten van de karakters en de verhaallijn achter het spel. Daarnaast zijn wij een heel kleine groep die proberen een onafhankelijk spel te maken met veel nieuwe ideeën en veel potentieel, door PBL Robots te backen help je ons veel vooruit en word je een deel van iets heel bijzonder!
Zal het spel na de Kickstarter campagne te koop zijn in België/Nederland?
Ja! Board Game Shop Europe (boardgameshop.eu) zal de verzending in heel de Europese Unie op zich nemen, daarnaast gingen ze ook akkoord om een aantal exemplaren te verkopen na de Kickstarter campagne. Wij zijn erg tevreden met onze samenwerking met Board Game Shop en zullen hun zo veel spellen bezorgen als er vraag naar is.

De Kickstarter campagne voor PBL Robots loopt nog tot dinsdag 23 december: PBL Robots op Kickstarter

PBL Robots