Momenteel loopt er op Kickstarter een campagne voor Roadkill Rivals. Een eenvoudige filler met een bijzonder thema: zoveel mogelijk dieren omver rijden. Schrik niet meteen en lees even verder. Vandaag kan je dit interview – met de auteur – lezen, morgen publiceren we een preview met onze mening over dit snelle kaartspel.
Matt. Stel jezelf even voor aan onze lezers.
Hallo, mijn naam is Matt Graff en ik woon in Portland, in de US. Ik ben verzot op bordspellen en kruiswoordraadsels. Ik hou ook van het ontwerpen. Ik werk fulltime als art director en ontwerper bij Adidas, waar ik verantwoordelijk ben voor de grafische ontwerpen en advertenties. Ik ben ook een imker, een trotse hondeneigenaar én een loper.
Is dit het eerste spel dat je ontwikkeld hebt?
Dit is het eerste spel dat ik ontwikkeld heb tot een écht speelbaar spel. Ik ben een creatief persoon met vele ideeën. Ik heb vele schetsen, ideeën en thema’s aan de kant liggen voor later. Dit is het eerste van vele ideeën dat ik heb gerealiseerd, maar liefst van al wil ik volgend jaar nog een tweede spel op Kickstarter lanceren.
Hoe voelt het om zo’n Kickstarter campagne te runnen?
Het runnen van een Kickstarter campagne is veel meer werk dan ik vooraf had gedacht. Ik communiceer met verkopers en bloggers, ik moet reclame maken en sta open voor alle mensen die me willen helpen met het spel. Terwijl maak ik ook de illustraties en nog veel meer. Het lijkt bijna een tweede, fulltime job. Je kan er wellicht uit verstaan dat ik de laatste weken weinig slaap heb. Ik ben blij dat ik tips heb gekregen van mensen die ervaring hebben met Kickstarter en heb veel geleerd dankzij blogs met Kickstarter advies.
Hoe vaak speel je zelf een bordspel? Wat is je favoriete spel?
Meestal speel ik ongeveer één keer per week, telkens met mijn vrouw of met vrienden. Ik hou vooral van Eurogames of partyspellen. Klassiekers zoals Catan, Puerto Rico, Carcassonne en Cards Against Humanity vallen hier goed in de smaak. Onlangs hebben we ook Camel Up gekocht, ik kijk er naar uit om dat te spelen!
Wat was er eerst: het thema van Roadkill Rivals of het spelmechanisme?
Het spelmechanisme. Ik wist dat ik een spel wilde ontwikkelen dat ik wilde lanceren op Kickstarter. Aangezien ik dat nog nooit eerder gedaan had zou ik een eenvoudig spel ontwikkelen: gemakkelijk om te drukken en wereldwijd te verzenden. Liefst van al wil ik de spellen zo snel mogelijk bij de backers krijgen. Om alles zo vloeiend mogelijk af te ronden heb ik mezelf gelimiteerd tot het gebruik van kaarten. Tegels, een bord, meeples en dobbelstenen spaar ik wel op voor een volgend spel.
Toen ik het spel effectief ging uitwerken wilde ik een paar unieke aspecten creëren die leuk zijn maar toch niet gebruikelijk zijn in de kaartspellen die ik ken. Het heeft vele maanden en veel verschillende ideeën gekost vooraleer het finale concept van Roadkill Rivals publieksklaar was.
Hoe ben je op het idee gekomen om dieren te vermoorden in een spel?
Wat het thema betreft wilde ik in ieder geval iets uniek. Het principe van het spel bestond al, ik was dus op zoek naar twee types van kaarten die goed met elkaar samenwerkten maar liefst van al ook nog enige betekenis hadden. Op een dag had ik een raar idee. Ik dacht aan de aangereden dieren die je vaak langs de weg vindt, élk dier is uiteindelijk aangereden door een persoon, of die persoon dat nu weet of niet. Misschien voelde die chauffeur hem daarna droevig, misschien niet… het was in ieder geval niet de bedoeling om een dier te doden. Maar wat als mensen wél zouden proberen om dieren te raken? Wat als de dieren probeerden terug te vechten tegen al deze auto’s?
Ja… Het is taboe om een spel te ontwikkelen waarin je dieren probeert te vermoorden met een voertuig, maar dat is nu net de reden waarom ik het zo goed vind. Het is fout, maar in ieder geval uniek en onvergetelijk. Er zijn 101 spellen met ridders, schepen, draken en treinen, maar er zijn niet veel spellen over het doodrijden van slangen. Roadkill is een universeel thema en past zowel in Amerika als in Europa en Australië.
Hoe lang ben je bezig geweest met de ontwikkeling van Roadkill Rivals?
In december 2014 ben ik begonnen met de ontwikkeling ervan, zo’n acht maanden geleden. De eerste maanden heb ik gezocht naar het spelmechanisme en het thema. De maanden daarop heb ik het spel veel getest met vrienden en spelers in de lokale speciaalzaken. Terwijl ik volop bezig was met een business- en Kickstarter plan zijn mijn vrienden van Jolby & Friends begonnen aan de illustraties.
Waarom zouden we het spel moeten backen op Kickstarter?
1. Roadkill Rivals is een spel dat je in 5 minuutjes aan eender wie kan uitleggen. Er zijn weinig spellen waarmee je zo snel kan beginnen.
2. Het is een snel spel (15-20 min.) dat zowel ervaren als gelegenheidsspelers kan boeien. De spelregels zijn heel eenvoudig, maar het mechanisme laat ervaren spelers toe om het uit te vechten tegen zijn of haar tegenstanders. Bovendien heeft het spel een uniek thema dat taboe is én leuke illustraties dat zowel kinderen als volwassenen kunnen entertainen.
3. EU-FRIENDLY: Gratis internationale verzendkosten zonder douane kosten. Ik heb het spel zo ontwikkeld dat het zo klein mogelijk blijft en heb alle internationale verzendkosten reeds meegeteld in de prijs, waardoor je na het backen geen onverwachte verzendkosten meer tegenkomt. Bovendien vermeld ik de fabriekskost en niet de kost van een pledge level, waardoor alle reward levels onder de grens voor douane kosten vallen.
4. Je investeert in mij. Ik wil in de toekomst nog meerdere spellen ontwerpen en een echt bedrijf oprichten. Maar de eerste stap is en blijft een succesvolle campagne voor Roadkill Rivals.
Zal het spel na de campagne beschikbaar zijn in België en Nederland?
Ja. Ik gebruik een internationale verzender voor het vervullen van mijn Kickstarter campagne. Het plan is om deze optie ook aan te bieden voor alle Europese bestellingen via mijn website www.roadkillrivals.com. Misschien zal ik het spel ook te koop aanbieden op Amazon. Ik heb nog geen concreet plan om het spel ook in de Europese winkels aan te bieden, ik focus me nu vooral op de traditionele distributie van de Kickstarter pledges.