Spelbeschrijving
Vortigern heeft jou en je broer gevraagd om Brittannië te redden. Jullie hebben inmiddels wel kennis en manschappen voldoende om het heft in eigen handen te nemen. Zoek je weg naar de vele steden en dorpen en grijp alles waar je recht op hebt. De speler met de grootste buit gaat er bovendien met de overwinning vandoor.
De boot met drie pionnen van elke spelerskleur arriveert in de eerste haven, wanneer je aan de beurt bent mag je met élk van deze pionnen één actie uitvoeren. Als eerste actie kan je een pion aan wal brengen, in je volgende beurten kan je deze pion verder het land insturen. Door de juiste terreinkaart te spelen kan je je pion richting het achterland sturen, waarna je een dorp kan overvallen. Voor die laatste actie moet je één van de vier wegen kiezen (en betalen met terreinkaarten) vooraleer je stiekem mag controleren naar welke buit die weg leidt. Om iets meer zekerheid in te bouwen kan je ook een ontdekkingsreiziger sturen, zo kan je als spion kijken naar waar alle wegen leiden. Zo’n ontdekkingsreiziger (zwarte kaarten) kan je echter ook gebruiken als joker bij het reizen of om één van je verloren pionnen terug op de boot te plaatsen.
Telkens wanneer er zo’n ontdekkingsreiziger gespeeld wordt reist de boot namelijk verder naar de volgende haven. Op een gegeven moment heeft de boot uiteraard het einde van het speelbord bereikt, waarop het eerste bord verdwijnt, omgedraaid wordt en gebruikt wordt als vervolg van onze route. Alle pionnen die op dat moment nog op het verdwenen bord stonden zijn verloren. Op het einde van je beurt trek je twee nieuwe kaarten, voor elk van je pionnen in het achterland mag je een extra kaart trekken. Van zodra de boot voor de 4de keer een speelbord verlaat eindigt het spel, de speler met de grootste buit wint het spel.
Onze mening
Een tweepersoonsspel van Uwe Rosenberg, dat moesten we gewoon gespeeld hebben. Hengist kwam alvast verrassend uit de boot. De spelregels zijn erg eenvoudig te begrijpen en uit te leggen: je probeert de juiste kaarten te verzamelen en baant zo je weg doorheen het speelbord. Naast verzamelen komen er toch ook heel wat strategische keuzes aan te pas: speel je een ontdekkingsreiziger als spion, of waag je een gokje? Laat je een pion achter op de boot, of stuur je ze alledrie de aanval in? Hoe kan je een pion van je tegenstander dwarszitten dat hij misschien sneller verloren raakt? Kan je het achterland met 2 of zelfs 3 pionnen bemannen en de kansen van je tegenstander zo beperken? … Hengist speelt erg aangenaam en vlot. We zullen Hengist niet bestempelen als één van de beste tweepersoonsspellen, maar het mag er best zijn en wij leggen het graag nog eens op tafel, al zullen we het geen twee keer na elkaar spelen.
Conclusie: Hengist is een leuk en snel tweepersoonsspel.
Hengist
Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: Mayfair Games
Aantal spelers: 2
Tijdsduur: ± 20 min.
Vanaf 7 jaar