Korte beschrijving van Lift Off! – Get me off this planet!
Momenteel loopt de campagne voor dit semi-coöperatief spel op Kickstarter. De planeet waarvan je altijd al dacht dat het je eeuwige thuis zou zijn staat nu op ontploffen! Een scenario dat niemand had kunnen voorspellen, je zal dus al je krachten uit de kast moeten halen om je tien aliens te helpen ontsnappen. De speler die daar als eerste in slaagt zal het spel winnen, maar ontploft de planeet eerder? Dan is iedereen verloren! Alle aliens beginnen in de kern van de planeet, ze zullen dus eerst naar het oppervlak moeten reizen om één van de vier lanceringsplatforms te kunnen bereiken. Elk lanceringsplatform is uniek, en elk spel kan je uit de 10 platforms kiezen welke je dit spel zal gebruiken. Eens aangekomen op een lanceringsplatform moet je onmiddellijk de aangegeven plaatsingskost kunnen betalen, meestal zijn dat grondstoffen. Als de maan in de juiste stand staat en er voldoende aliens en grondstoffen aanwezig zijn om de lancering te financieren, worden alle aliens op dat platform van de planeet gehaald en is het lanceringsplatform weer vrij. De lanceringskost, het aantal aliens en de stand van de maan die je nodig hebt om te lanceren zijn bij elk platform verschillend! Naast bewegen en kaarten ruilen kunnen spelers er ook voor kiezen actiekaarten te spelen in hun beurt, daarmee kunnen ze o.a. Garglore verplaatsen (een monster dat een lanceringsplatform kan blokkeren), een lanceringsplatform vervangen door één uit de doos, een U.F.O-aanval uitvoeren (waardoor andere spelers hun kaarten verliezen) of nog veel meer. Elke ronde wordt het zonnefiche één plaats verder gelegd. Als niemand er in slaagt om zijn aliens van de planeet te halen voordat de zon zijn eindpunt bereikt (afhankelijk van het aantal spelers) ontploft de planeet en wint er niemand.
Wij voerden een interview met de auteur van dit spel, Eduardo Baraf.
En een leuk detail: hij noemt ons E2, zijn gezin noemt hij E4 (Ed, Emily, Ethan en Evan).
Eduardo, stel jezelf even voor aan onze lezers.
Mijn naam is Eduardo Baraf en ik ben 33 jaar. Ik heb het geluk gehad dat ik gedurende mijn volledige carrière al videospellen heb kunnen ontwerpen. In mijn jeugd speelde ik al veel digitale spellen, en op de Universiteit van Michigan startte een campus een project om zelf digitale spellen te ontwikkelen. Sindsdien ben ik er niet meer mee gestopt. Later ben ik beginnen werken bij ‘Mind Control Software’ (een onafhankelijke studio voor het ontwerpen van videospellen), en daar begon ik meer en meer bordspellen te spelen. Niet enkel Amerikaanse spellen dat ik kende, maar ik ontdekte nu ook modernere spellen. Ik werkte samen met bedrijven zoals Blue Fang Games, Disney, Tabula Digita en Snapstick, en ontwierp later mijn eerste kaartspel: Murder of Crows.
Hoe kwam je op het idee om ‘Lift Off!’ te ontwikkelen?
Ik werd geïnspireerd door Het Verboden Eiland, Ticket to Ride, Smallword enz., allemaal instapspellen. Ik denk dat ik op dat moment ook erg gefascineerd keek naar ‘lost and survivor’. Ik wou een spel met coöperatieve elementen, maar wel met een competitief gevoel. Ik wou een spel maken waar iedereen voor zichzelf kon spelen.
In het begin ging het spel over een verlaten eiland. Iedereen moest proberen te ontsnappen met boten, vlotten, radio’s, rooksignalen, … Maar dan dacht ik: “Wie wilt er een spel spelen waar je sterft op een eiland?”. Ik speelde ook veel Super Mario Galaxy op dat moment, een spel met kleine planeten en palmbomen. Opeens wist ik het, en veranderde ik het hele thema naar “Lift Off! Get me of this Planet!”
Waarom een semi-coöperatief spel, en niet coöperatief?
Naast wat ik in de vorige vraag al vertelde, is er bij een coöperatief spel vaak één speler dat de groep leidt en alles beslist. Ik heb liever een natuurlijke flow en een progressie in het spel. Ik hou van spellen waar spelers hetzelfde doel hebben maar elkaar daarbij toch nodig hebben, om later weer hun eigen gang te gaan.
Je hebt al zoveel digitale spellen ontwikkeld, waarom nu opeens ook bordspellen?
Ik hou er van om dingen te ontwerpen en ik beschouw mezelf dan ook als een spelontwerper in het algemeen. Ik ben zeker nog niet gestopt met het ontwikkelen van digitale spellen, integendeel: ik heb er nog twee in ontwikkeling. Ik maak nu simpelweg ook bordspellen, want ook zo heb ik er nog twee in ontwikkeling. Bordspellen zijn leuk omdat je ze kan delen met vrienden, je kan het vastnemen en er echt van genieten. Je moet geen ingenieur zijn en de illustraties zijn WYSIWYG (what you see is what you get).
Speel je zelf vaak spellen? En zo ja, verkies je dan digitale spellen of bordspellen?
Ik hou van gamen in het algemeen, voor alle soorten spellen. Helaas heb ik erg weinig tijd om veel te spelen, maar ik zou zeggen dat ik even veel digitale als bordspellen speel.
Waarom zouden we ‘Lift Off!’ moeten backen op Kickstarter?
Als je backt op Kickstarter back je niet alleen mijn spel, maar ook mezelf.
Wat het spel betreft: Mensen moeten het spel backen omdat ze het aantrekkelijk vinden. Voor de look & feel, het semi-coöperatieve element, het plezier met aliens, het modulaire bord en het spelen met de maan. Bekijk vooral even de Kickstarter video om het materiaal te bekijken, ik denk dat deze goed werk levert om het spel te verkopen. Als je spellen zoals Ticket to Ride, Het Verboden Eiland, Takenoko of andere snelle en leuke familiespellen graag speelt, is Lift Off! wellicht ook iets voor jou!
Langs de persoonlijke kant kan je het backen omdat je in me gelooft en omdat ik zo gepassioneerd ben over voor dit spel. Ik geloof ook heel erg in mijn backers en de gemeenschap dat gecreëerd wordt. Ik ben met mijn project op Kickstarter omdat ik die hulp nodig heb. Ik ben geen uitgeverij die een spel in voorverkoop aanbied, Kickstarter is voor mij de enige manier om het spel echt werkelijkheid te maken, en deze kleine aliens verdienen het echt om tot leven te komen!
Zal Lift Off! na de Kickstarter campagne te koop zijn in Europa?
Ik plan momenteel een samenwerking met ImpressionsADV om het spel de distribueren. Ik heb begrepen dat zij ook verdelen in Europa, maar ik ken het exacte proces en de locaties daarvan nog niet.
Wil je zelf een vraag stellen aan Eduardo? Stel je vraag dan in een reactie op dit interview! (tot 28/08/2014)
De Kickstarter campagne voor Lift Off! loopt nog tot 28 augustus 2014: Lift Off! Get me off this planet! – Kickstarter.