Spelbeschrijving

CarraraIn De Paleizen van Carrara probeert elke speler zo’n mooi mogelijke paleizen op te bouwen in de 6 verschillende steden. Sommige steden zullen geld opleveren, anderen leveren punten op.

Als je aan de beurt bent kan je kiezen uit één van de 3 mogelijke acties. De eerste mogelijkheid is om nieuwe bouwstenen aan te kopen uit één bepaald segment van het draaiwiel: het aantal bouwstenen wordt aangevuld tot 11 en je draait het wiel één plaats verder. Op deze manier worden alle bouwstenen iets goedkoper, en sommige zelf gratis! Je kan er ook voor kiezen om het wiel níet te verplaatsen om het niet goedkoper te maken voor de volgende speler, maar dan wordt het aanbod ook niet aangevuld. Eens je genoeg bouwstenen hebt verzameld kan je ook kiezen om een gebouw te bouwen in één van je zes steden. Hiervoor betaal je het aantal bouwblokjes dat staat weergegeven op dat bepaalde gebouw. Je kan met alle kleuren van blokjes betalen, maar deze bepalen wel in welke steden je het gebouw kan plaatsen. In Livorno kan je namelijk enkel de gebouwen plaatsen die je enkel met witte blokjes (de duurste) betaald, terwijl je in Lérici alle bouwstenen mag bouwen! De derde mogelijke actie is om je gebouwen te waarderen. Hierbij kan je kiezen of je alle gebouwen in een bepaalde stad waardeert, of alle gebouwen van éénzelfde type.. Afhankelijk van de stad krijg je dan punten of geld.. In Livorno krijg je vb. 3 punten per bouwsteen dat je hebt moeten betalen, terwijl je in Pisa 3 geld krijgt per bouwsteen. Telkens wanneer je waardeert ontvang je ook voorwerpen, deze leveren punten op aan het einde van het spel en heb je vaak nodig om te voldoen aan de eindvoorwaarden (zie verder).

Het spel eindigt heel plots van zodra één speler bekend maakt dat hij/zij aan de drie eindvoorwaarden voldoet. In de gevorderde variant zijn deze eindvoorwaarden elke keer verschillend wat het spel keer op keer een andere wending geeft. Enkele voorbeelden van zo’n voorwaarden: waardeer 3 steden, behaal 25 punten, bouw 3 gebouwen in 2 verschillende steden, verzamel 7 voorwerpen, … Hierna volgt nog een eindtelling, die ook telkens anders is (afhankelijk van de eindvoorwaarden). De speler met de meeste punten wint het spel.

Onze mening

Wij zijn erg enthousiast over dit spel. Door de verschillende eindvoorwaarden heb je in het spel telkens andere doelen waardoor het elke keer weer anders aanvoelt. Anderzijds heb je met vrij eenvoudige spelregels toch een strategisch spel waarin je steeds keuzes moet maken. Het kan vb. Een goeie zet zijn om bouwstenen te kopen zonder het wiel door te draaien, daar heeft de volgende speler vaak geen rekening lee gehouden. Ook het feit dat elke stad maar één keer gewaardeerd kan worden zorgt voor heel wat interactie, gelukkig maar dat je de gebouwen ook nog per type kan waarderen.

Wat typisch is in dit spel is dat het telkens ‘plots’ gedaan is terwijl je nog maar een paar dingen wou doen.. Enerzijds erg frustrerend als je iets opbouwt en het spel nét voor je eigen climax eindigt, anderzijds is dat net hetgene dat er voor zorgt dat je zin hebt om het spel nog een keertje te spelen.. om een volgende keer iets sneller te zijn en wel als eerste het einde aan te kondigen.. Het is trouwens niet altijd diegene die het einde aankondigt dat uiteindelijk wint, maar dat is wel vaak het geval.

De familievariant is wat minder leuk, deze brengt minder uitdaging en spanning met zich mee. Hierbij ben je vb. verplicht om het wiel van de bouwstenen te draaien en zijn de eindvoorwaarden telkens dezelfde. In de gevorderde variant zitten ook nog dure gebouwen (die 8 bouwstenen kosten), door zo één te kopen kan je een bonus kiezen en de opbrengst van je steden verbeteren.

Conclusie: De Paleizen van Carrara is zeker een aanrader voor diegenen die houden van het betere bordspel! 8,5/10

De Paleizen van Carrara

Auteurs: Michael Kiesling & Wolfgang Kramer
Uitgeverij: White Goblin Games
Aantal spelers: 2 – 4
Speelduur: ± 60 min.

Vanaf 10 jaar