Black Friday waaide de laatste jaren over vanuit de VS, maar het is de Poolse uitgever Trefl die het thema voor het eerst omzet in spelvorm. Het bord stelt een grootwarenhuis voor, je vindt er veel rekken vol allerhande koopwaren, 2 bankautomaten en – uiteraard – de kassa. Elke speler heeft zijn eigen winkelkar, een kleine 3D-versie om over het spelbord te verplaatsen en een grotere 2D-variant om je voorwerpen in op te bergen.
Tijdens je beurt mag je 2 acties naar keuze uitvoeren. Zo kan je o.a. je kar verplaatsen, maar ook koopwaren uit de rekken halen of geld afhalen. Je probeert je acties zo goed mogelijk uit te tellen in de hoop alle voorwerpen op je winkellijstje te verzamelen. Belangrijk daarbij is dat alles wat je koopt ook in je winkelkar past! Wanneer je (als actie) langs de kassa gaat betaal je alle voorwerpen in je kar en kan je de voltooide winkellijstjes openleggen. Op het einde van het spel leveren deze punten op, maar je krijgt ook telkens een kortingsbonnetje voor één specifiek koopwaar. Dat bonnetje kan je vervolgens voor een volgende winkellijst inruilen. Je gaat in Black Friday dus op zoek naar mooie combinaties: enerzijds door je locatie in de winkel strategisch te kiezen en anderzijds door je kortingsbonnen nuttig te besteden. Van zodra één speler zijn 7e winkellijstje voltooid eindigt het spel, de speler met de meeste punten wint.
De uitleg van Black Friday klonk heel eenvoudig. Tijdens het spelen viel al snel op dat er toch heel wat dingen zijn om rekening mee te houden. Naast de zoektocht naar mooie combo’s mag je ook je budget niet uit het oog verliezen. De openbare winkellijstjes kunnen door iedereen benut worden maar kunnen dus ook zomaar voor je neus worden weggesnoept. De interactie in Black Friday is beperkt, over het algemeen is iedereen met zijn eigen spel bezig. Het thema ‘shoppen’ is absoluut geslaagd als spel, zeker kinderen houden er wel van om op deze manier met geld te ‘spelen’. Kobe neemt het dan ook meteen mee naar zijn vrienden, waar het zonder twijfel ook een succes zal zijn. Black Friday is voor ons niet de topper die we steeds opnieuw zullen boven halen, maar wel een spel dat onder kinderen en gezinnen ongetwijfeld een groot publiek zal vinden.
Black Friday, Trefl, 45 min., 2-4 spelers, vanaf 10 jaar