Spelbeschrijving
In dit gloednieuwe spel nemen twee teams het tegen elkaar op. Één spion zal proberen nuttige tips te geven in de hoop dat zijn of haar agenten de juiste woorden zullen aanduiden. Het team dat er als eerste in slaagt om alle correcte woorden te vinden wint het spel, de woorden van je tegenstanders wil je liever niet aanduiden zodat ze de punten niet zomaar cadeau krijgen.
Aan het begin van het spel (met 4 spelers of meer) worden er twee teams bepaald. Elk team kiest vervolgens één spion, beide spionnen gaan samen aan de overkant van de tafel zitten. Daarna worden er 25 kaarten open op tafel gelegd, op elke kaart staat één woord. De spionnen krijgen een sleutelkaart te zien, die kaart bepaalt niet alleen welk team zal moeten beginnen maar ook welke woordkaarten bij welk team behoren! Het team dat mag starten zal 9 woorden moeten raden, het andere team 8. Één van de overgebleven woorden is het slachtoffer (= als iemand dit woord raadt eindigt het spel meteen en is dat team verloren), de andere woorden zijn neutraal.
De spion geeft vervolgens één aanwijzing. Zo’n tip bestaat uit exact één woord, gevolgd door één getal. Het getal geeft aan op hoeveel te raden woorden jouw tip van toepassing is. Stel dat je teamgenoten o.a. de woorden “vliegtuig”, “uil” en “fluit” moeten raden. Je tip zou kunnen zijn: “hoog, 3“. Een vliegtuig en een uil vliegen hoog in de lucht, een fluit produceert hoge muziektonen. De teamgenoten (= agenten) van deze spion mogen nu overleggen en duiden daarna één woord aan. De spion onthult daarna de kleur van dat woord. Indien de agenten een woord in hun spelerskleur hebben geraden mogen ze opnieuw raden, anders eindigt hun beurt en is de spion van het andere team aan de beurt. Het spreekt voor zich dat de spion op geen enkele andere manier contact mag zoeken om zijn/haar teamgenoten te helpen.
Het spel voorziet ook een versie voor twee of drie spelers. In het tweepersoonsspel spelen beide spelers in hetzelfde team en wordt Codenames zowaar omgetoverd tot een coöperatief spel. Één speler is de spion, de andere speler is de agent en zal moeten raden. Telkens wanneer het andere team aan beurt zou zijn moet de spion één van de kaarten van de andere speler afdekken. In een sessie met drie spelers heb je de keuze: je kan ook nu coöperatief spelen waarbij twee agenten samen kunnen overleggen. Je kan ook in twee teams spelen met één gemeenschappelijke spion. De spion geeft dan om de beurt een tip voor het blauwe of het rode team. Het team dat er als eerste in slaagt om alle woorden te vinden wint het spel.
Onze mening
Het enthousiasme over dit gloednieuwe partyspel is erg aanstekelijk, toch begonnen we met gemengde gevoelens aan Codenames. Als we heel eerlijk zijn: we hebben het over het algemeen niet zo voor woordspellen, maar al helemaal niet voor partyspellen. Laat staan een combinatie van beide? Het lezen van de spelregels maakte ons alvast nieuwsgierig en na één beurt hadden we de smaak te pakken. Het spel kwam de eerste dag meteen vijf keer op tafel en iedereen was het er over eens: Codenames is een topper. Een tip vinden die over één woord gaat is vrij gemakkelijk, maar je wilt liefst van al een tip geven waarmee je agenten meerdere woorden kunnen vinden. Het is en blijft een race waarbij je als eerste acht of negen woordjes wilt raden. Je gaat op een andere manier nadenken over woorden. Je denkt al gauw dat er geen mogelijke link is tussen twee woorden, maar even ‘out-of-the-box’ denken doet wonderen. Nadat je Codenames enkele keren gespeeld hebt wordt het er alleen maar beter op en leer je nieuwe strategieën. Dat is meteen ook de reden waarom Codenames zo verslavend werkt: je wilt die ‘race’ niet alleen winnen, het is ook gewoon heel leuk om op zoek te gaan naar goede tips en/of om de tips van je tegenstander te raden. Het spelersaantal bepaalt voornamelijk de sfeer, daarnaast zijn er weinig spellen die zowel met twee als met een grotere groep écht goed zijn. Met twee spelers geniet je gewoon van het concept, met vier spelers doe je exact hetzelfde maar is alles iets meer competitief. Van zodra je team bestaat uit meerdere agenten (vanaf 5 spelers, maar ook in de coöperatieve variant met 3 spelers) krijgt het spel weer een andere dimensie. Je hoort de agenten communiceren en plots denken ze aan woorden die jij als spion helemaal niet in gedachten had. Best grappig om te horen hoe zij over al die tips denken. Het spreekt voor zich dat de spion op geen enkel ogenblik extra tips mag geven, want dan valt heel de magie van dit spel in het water. De herspeelbaarheid is erg groot, het spel bevat maar liefst 200 kaartjes die dubbelzijdig bedrukt zijn met woorden. Je hebt dus altijd een andere combinatie van 25 woorden open liggen en bovendien is ook de sleutelkaart steeds verschillend. We hopen Codenames toch nog erg vaak te spelen, het is gewoon een heel goed spel. Het speelt snel, is eenvoudig uit te leggen en werkt vooral verslavend. Het zou ons niets verbazen als Codenames een echte hit wordt!
Conclusie: Codenames is het eerste partyspel ooit dat ons zo kon overtuigen, een topper!
Codenames
Auteur: Vlaada Chvátil
Uitgever: Czech Games Edition, White Goblin Games
Aantal spelers: 2 – 8+
Tijdsduur: ± 15 min.
Vanaf 14 jaar