Spelbeschrijving
Onze stam leeft in harmonie met de natuur in de mangroven, maar ons stamhoofd wordt stilaan ouder. Het is dus tijd om op zoek te gaan naar een volwaardige opvolger! Daarvoor gaan we hutten bouwen op belangrijke locaties en amuletten offeren aan onze goden. Diegene met het beste inzicht en het meeste invloed zal het nieuwe stamhoofd worden voor de komende generatie!
Aan het begin van elke ronde plaatsen de spelers elk om beurt hun schaaltje op het actiespoor, met twee/drie spelers heeft elke speler twee schalen. Daarna vertrekt de boot rond dit kleine eiland, telkens hij een schaal tegenkomt mag de eigenaar daarvan de bijhorende actie uitvoeren. Met elke schaal zal je dus twee acties kunnen uitvoeren. De meest voorkomende actie is die om kaarten te nemen, de actie geeft aan of je open of gesloten kaarten moet nemen. Belangrijk detail: de kaarten worden in de loop van een ronde niet aangevuld, diegene die dus als eerste aan bod komt heeft de beste keuze! Met een andere actie kan je amuletten verzamelen, hoe meer hutten je al gebouwd hebt in de cirkelvormige gebieden, hoe meer amuletten je mag nemen. De belangrijkste actie is tenslotte het bouwen van hutten, op sommige actieplaatsen mag je één hut bouwen, op andere twee en op nog een andere kan je een dubbele hut bouwen! Om een hut te bouwen moet je eerst en vooral kijken op welke gebieden er die ronde mag gebouwd worden, dat wordt aangegeven door de vogels in de orakelgrot. Je zal vervolgens een kaart van het bijhorende landschap én de aangegeven kost moeten betalen. In vele gevallen moet deze kost worden betaald met kaarten, maar soms ook met amuletten. In elk geval zal je gepast moeten betalen, het is namelijk niet toegestaan om te veel te betalen! Voor een dubbele hut op dezelfde locatie betaal je twee keer die kost en geef je twee landschapskaarten af. Vervolgens ontvang je het aangegeven aantal punten of de bijhorende stenen. In het poolgebied telt de volgende regel: de eerste speler ontvangt maar twee punten voor zijn hut, volgende spelers kunnen er telkens één munt meer verdienen. De laatste actie laat je toe de vogels in de orakelgrot te verleggen en maakt je startspeler voor de volgende ronde. Daarna worden de kaarten weer aangevuld en kan de volgende ronde starten.
Van zodra één speler al zijn hutten heeft gebouwd wordt die ronde nog afgespeeld en eindigt het spel, daarna volgt de puntentelling. Eerst wordt er gekeken wie de meeste punten scoort bij elk van de acht goden, m.a.w. diegene die de meerderheid aan hutten heeft in de bijhorende rij of kolom. Bij een gelijke stand is het diegene die het dichtste tegen de god staat of diegene die het bijhorende fiche heeft verzameld in het stenengebied. Zowel de eerste als de tweede plaats verdienen punten. Ook in het stenengebied vallen punten te verdienen: hoe meer hutjes in dat gebied, hoe meer elke hut waard is! Daarna krijgen ook diegenen met de meerderheid in het poolgebied punten, bij gelijke stand wint hier diegene die er als eerste stond. Dat is te zien aan de puntenfiche die je tijdens het bouwen onder je hut moest leggen. Tenslotte worden alle amuletten nog omgezet in punten. Diegene die daarna de meeste punten heeft is de winnaar van Mangrovia!
Onze mening
Mangrovia is een familiespel met eenvoudige spelregels en toch de nodige diepgang. Enerzijds heb je het workerplacement gedeelte waarbij je je acties kiest. Je kan Mangrovia gewoon op het gevoel spelen, maar er zijn toch heel wat dingen die je in de hand hebt. Wil je de eerste keuze aan kaarten hebben? Dat kan, maar door je schaaltje daar te plaatsen kan je misschien géén hut plaatsen die ronde. Als je zeker een hut wilt bouwen heb je dan weer minder keuze wat de kaarten betreft… Anderzijds heb je het strijden om meerderheden op het eiland. Er zijn verschillende strategieën mogelijk in het spel. Sommigen gaan volop voor véél hutten in het steengebied, deze strategie kan je wel eens heel veel opleveren. Laat je tegenstander(s) dus nooit hun gangetje gaan in dat gebied, want dan kan het wel eens moeilijk worden om die nog in te halen! Een andere, veel gebruikte strategie is die van de amuletten: veel hutten bouwen in cirkelvormige gebieden en elke beurt à volonté amuletten grijpen. Ook dat kan wel eens héél veel opleveren, aangezien er amuletten met waarde 5 inzitten en die aan het einde gewoon worden omgezet in punten! Het strijden voor de meerderheden bij de Goden mag je dan weer niet over het hoofd zien. In onze 4 speelsessies bleek dat er maar héél zelden gebruik werd gemaakt van het poolgebied. Daar moet je namelijk betalen met amuletten, en vaak loont het zich niet de moeite om die amuletten op te offeren.
Mangrovia is één van de spellen waarbij we een groot verschil merkten bij de verschillende spelersaantallen. Met twee spelers heb je twee schaaltjes, het is leuk dat je daardoor vier acties kan uitvoeren, maar er werd nauwelijks gestreden om de meerderheden. Ondanks de neutrale hutten was er niet veel concurrentie en ging elke speler zijn eigen weg op. Met twee spelers zullen wij Mangrovia dus niet snel op tafel leggen. Met vier spelers had je dan weer maar één schaal, en dat leek weinig. Het strijden om de meerderheid was spannender en leuker dan met twee, maar anderzijds viel het tegen dat je in één ronde nu maar weinig kon doen en het spel ook langer duurde. Drie spelers bleek uiteindelijk hét ideale aantal! Twee schalen en dus toch vier acties, net genoeg concurrentie op het eiland en de ideale speelduur voor dit genre van familiespellen. Mangrovia kwam nu volledig tot zijn recht en kon ons zeker overtuigen. De herspeelbaarheid is niet zo heel erg groot, maar het is wel een ideaal instapspel waar meer in zit dan je aanvankelijk zou vermoeden. Het materiaal is van een goede kwaliteit en het speelbord bevat mooie en kleurrijke illustraties!
Conclusie: Mangrovia is een leuk familiespel dat op zijn best is met drie spelers!
Mangrovia
Auteur: Eilif Svensson
Uitgeverij: Zoch verlag
Aantal spelers: 2 – 5
Tijdsduur: ± 60 min.
Vanaf 10 jaar