Spelbeschrijving
In Terrain is elke speler een grootgrondbezitter van één van de landtypes, maar niemand weet welke speler eigenaar is van welk landtype! Samen bouwen de spelers een landschap, je kan jouw landtype geheim houden tot het einde, maar je kan je speciale landtegel ook gebruiken om ergens over te bouwen… vanaf dat moment weet iedereen uiteraard wel welk jouw landtype is!
Aan het begin trekt elke speler één van de vijf landtypes: woestijn, bossen, graslanden, bergen of zeegebieden, aan het einde van het spel zal je punten scoren voor het grootste gebied in dat type! Tijdens je beurt trek je een landtegel uit de zak en plaats je deze aan een eerder gelegde tegel in het landschap. Van zodra twee tegels van hetzelfde type elkaar raken vormen deze een regio, enkel de grootste regio van jouw landtype zal aan het einde punten opleveren. De geheime tegel die je aan het begin genomen hebt kan je tijdens één van je beurten inzetten, het speciale hieraan is dat je deze bovenop een eerder gelegde tegel mag leggen, je kan hierdoor twee regio’s van jouw landtype met elkaar verbinden. Als je dat vroeg in het spel doet weten je tegenstanders uiteraard wel voor welk landtype jij punten zal scoren. Als de zak leeg is eindigt het spel onmiddellijk, diegene met de grootste regio wint het spel.
De gevorderde variant bestaat uit meerdere ronden, afhankelijk van het aantal spelers. Elke speler neemt een aantal tegels op hand en kiest één tegel waar hij/zij punten voor zal scoren aan het einde van die ronde. Daarna plaatsen de spelers elk om beurt een tegel in het landschap. Als laatste tegel plaatsen de spelers hun geheime tegel, ook in deze variant mag die bovenop een eerder gelegde tegel plaatsen. Deze tegel bepaalt voor welke regio jij punten zal scoren deze ronde. De spelers schrijven die score op waarna een volgende ronde begint. Na x-aantal ronden wint de speler met de meeste punten.
Onze mening
We speelden eerst het basisspel van Terrain en dat viel wat tegen. Toen we de leeftijdsaanduiding 5+ zagen konden we dat al beter plaatsen. De variant voor gevorderden daarentegen, met leeftijdsaanduiding 10+, is heel wat uitdagender. Geluk en een vleugje strategie gecombineerd met de bluffactor maakt deze filler best leuk. De winnende speler kan in dit spel snel veranderen, het gebeurde meermaals dat een speler de eerste ronden een grote voorsprong kon maken door een grote regio te scoren en in de laatste ronden toch nog werd ingehaald. Naar het einde toe wordt het geluk dan ook belangrijker, vaak zijn er tegen dan enkele grote regio’s gevormd, het is dan mooi meegenomen als je een tegel in die kleur trekt. Het feit dat je je geheime tegel bovenop een andere tegel mag plaatsen is ook leuk gevonden, je kan hiermee een grotere regio maken maar je kan ook een regio van een tegenspeler verkleinen! Dat maakt het spannend tot het bittere eind. Als laatste aan beurt komen is in dit geval een voordeel, maar het aantal ronden is dan ook zo gekozen dat elke speler even vaak mag eindigen.
De combinatie van het gemakkelijke basisspel met de gevorderde variant maakt dat je het spel zowel met jonge kinderen als met volwassen spelers kan spelen, zeker een pluspunt van het spel. Het materiaal vinden we dan eerder een minpunt. De tegels zijn dan wel van stevig hout ipv. karton, maar de tekeningen zijn er gewoon op gekleefd. Als je het spel een aantal keer speelt dan zie je al witte randen verschijnen en lijkt het al een ouder spel, jammer. De illustraties zijn bovendien niet bepaald onze smaak. Het spel is verpakt in een stoffen zakje, dat is dan wel een voordeel. Je kan het gemakkelijk meenemen en het neemt niet veel plaats in beslag, ideaal om mee op reis te nemen dus!
Conclusie: Terrain is een abstract tegel-leg-spel voor een breed publiek!
Terrain
Auteur: Dave Cousins
Uitgeverij: North and South Games
Tijdsduur: ± 20 min.
Aantal spelers: 2 – 5
Vanaf 5/10 jaar