Korte beschrijving van One Zero One
One Zero One is een snel en strategisch spel voor twee spelers, gebaseerd op de programmeercode uit de jaren ’80. Elke speler heeft een deck van 16 identieke kaarten, waarbij één speler met 0 speelt en de andere met 1. In dit spel wil je de meest waardevolle lijnen controleren door meerderheden te behalen met jouw cijfer. In je INPUT-fase leg je één van je drie handkaarten in het programma, met 10 van je 16 kaarten kan je onmiddellijk een extra actie uitvoeren bij het aanleggen, de zogenaamde EXECUTE-fase. Hiermee kan je o.a. een kaart verwijderen of omdraaien naar jouw cijfer, maar ook een eerder geplaatste kaart opslaan (en dus beschermen) of een extra kaart aanleggen. Van zodra er minimum 3 kaarten in een lijn liggen wordt aangeduid wie momenteel de meerderheid heeft en kan ook de volgende lijn gebruikt worden om te programmeren, al wilt dat niet zeggen dat je in de huidige rij geen kaarten meer mag spelen: de meerderheid kan dus nog steeds veranderen! Bij een gelijke stand is het belangrijk wie als eerste in die betreffende lijn aanwezig was. Aan het einde worden de punten opgeteld van alle lijnen waar je de controle over hebt, de speler met de meeste punten wint het spel.
One Zero One loopt momenteel nog op Kickstarter en heeft het nodige bedrag om het spel uit te brengen reeds behaald. Wij voerden een kort interview met de auteur David Harding.
David, stel jezelf even voor aan onze lezers.
Hallo, mijn naam is David Harding en ik woon in Sydney, Australië. Ik speel al vele jaren gezelschapsspelen maar heb pas onlangs de stap gezet om zelf een spel uit te geven. Daarvoor heb ik mijn eigen bedrijfje opgericht: Grail Games.
Hoe kwam je op het idee om een spel te maken over deze oude programmeercode?
Het idee van het spel was er eerst, het thema is er pas later bij gekomen. Ik wou een abstract tweepersoonsspel ontwikkelen. Spellen als Gipf, Go en Kamisado kwamen hier erg veel op tafel en ik wou dan ook graag een gelijkaardig spel ontwerpen: met weinig regels maar heel veel diepgang dus. Ik besloot al heel snel dat het een kaartspel zou worden. In het begin speelden de spelers met X of O, maar later is dat verandert naar 1 en 0. Dit deed me onmiddellijk denken aan de binaire code die door computers werd gebruikt, ik heb ontzettend veel herinneringen aan de computerlessen in mijn kindertijd, waar we basis programma’s moesten ontwikkelen op oude Apple computers. Al de rest vloeide daaruit voort!
Is ‘One Zero One’ het eerste spel dat je ontwikkelde?
Ik heb al vele spellen ontwikkeld, maar de meeste daarvan zitten ver verstopt in de kast, en sommige zelfs in de prullenbak! One Zero One is mijn derde spel dat het publiek bereikt. Mijn eerste spel, Elevenses, had vorig jaar een succesvolle Kickstarter campagne en verschijnt momenteel in de winkels. Elevenses for One, mijn tweede spel bied ik aan als een gratis Print&Play en is te downloaden op mijn website of op boardgamegeek. Het zijn twee zusterspellen met dezelfde illustraties maar een heel andere manier van spelen. Ohja, Elevenses for One is trouwens een solitair spel!
Waarom ontwierp je een spel voor twee spelers? Was dat je bedoeling van in het begin of is dit verandert tijdens het ontwikkelingsproces?
Het was meteen mijn bedoeling. Ik hou echt van tweepersoonsspellen, vooral Pagoda, Agricola 2 spelers en veel abstracte spellen behoren tot mijn favorieten. Ik wou graag proberen om er ook één te maken!
Hoe lang duurde het om dit spel te ontwikkelen?
Ongeveer een jaar geleden kwam ik met het eerste ontwerp voor One Zero One. Vanaf december was het beschikbaar voor Print&Play op The Game Crafter. Het is sindsdien wel een beetje verandert, maar de grote lijnen zijn hetzelfde gebleven. Het originele idee achter het spel was er vrij snel, maar het duurde wel eventjes om de puntjes op de i te zetten.
Speel je zelf veel spellen? Heb je een favoriet spel?
Als ik elke dag de kans kreeg om spellen te spelen zou ik dat zeker doen! Ik hou van veel verschillende soorten spellen. De zwaardere euro games en de kleine tactische kaartspellen genieten mijn voorkeur. Mijn huidige favorieten zijn Bruxelles 1893, Brugge, Spyrium, Russian Railroads, Linko! en SOS Titanic.
Waarom zouden we ‘One Zero One’ moeten backen op Kickstarter?
Het is een leuk spel dat iedereen kan aanleren in vijf minuutjes. Het is een snel spel met een hoge herspeelbaarheid, misschien wel het type spel dat nog ontbreekt in je collectie. En misschien de grootste reden: het is goedkoop! Voor $16AUD (± €12) heb je al een exemplaar, inclusief verzending over de hele wereld!
Je project heeft het vooropgestelde bedrag reeds behaald, kan je het gevoel omschrijven toen je dat zag?
Het was fantastisch!! Je hoopt uiteraard van in het begin dat de campagne zal slagen, maar wanneer het effectief gebeurd is dat echt geweldig. Wat ik belangrijker vind dan het totale bedrag is dat er bijna 500 mensen zijn die mij reeds ondersteund hebben voor dit project, dat zijn heel wat exemplaren!
Zal het spel na de Kickstarter campagne te koop zijn in Europa?
Ja! Ik heb al contacten met een verdeler maar heb momenteel nog niet alle details. Het spel zal zeker beschikbaar zijn, maar ik kan dus nog niet vertellen in welke mate. Vraag je favoriete winkel gerust naar het spel wanneer het uitkomt begin 2015, het zou voor hen geen probleem mogen zijn om het spel te bestellen, als ze dat al niet gedaan hebben.
Heel erg bedankt voor jullie steun!
De Kickstarter campagne voor One Zero One loopt nog tot 29 augustus 2014: One Zero One – Kickstarter.