Spelbeschrijving

Höyük is het Turkse woord voor grafheuvel en wordt vooral gebruikt voor prehistorische nederzettingen in een heuvelachtig gebied. Straten zal je in deze gebieden niet vinden, aangezien alle huizen gebouwd werden op oudere ruïnes gaan de inwoners via de daken binnen! Als speler sta je aan het hoofd van een clan die samen met enkele andere groepen terechtgekomen is in een vallei in het Midden Oosten. Elke gemeenschap zal eigen woningen, ovens, graftekens en nog meer constructies opbouwen, langzaamaan zal iedereen zijn eigen specialiteiten ontwikkelen. Wie zal enkele generaties later aan het hoofd staan van deze maatschappij?

Een ronde in Höyük bevat vier fases. In de eerste fase zullen alle spelers drie elementen kunnen bouwen. Elke speler krijgt een bouwtegel en legt deze open, daarna begint de startspeler met het bouwen van de afgebeelde constructies. Huizen worden ergens op het bord geplaatst, je kan families in verschillende woonblokken bouwen, maar binnen eenzelfde woonblok moeten al je huizen met elkaar verbonden zijn. Deze actie wordt daarna herhaald, waardoor elke spelers 6 elementen kan bouwen. Daarna volgt een catastrofe, de ene keer al erger dan de andere. Één van de woonblokken zal overvallen worden, soms wordt er maar één voorwerp van elke speler vernield, soms is het een volledige woning (mét de volledige inboedel) en soms wordt de halve blok vernield! De natuur is onvoorspelbaar! In de derde fase krijgen alle spelers beloningen, deze worden verdeeld per blok. In de eenvoudige variant worden er enkel kaarten verdeeld voor diegene die de meerderheid halen op 3 elementen: ovens, graftekens en weiden. In de gemiddelde variant kan je ook iets verdienen door de meeste en/of de hoogste woningen in een blok te bezitten! In de gevorderde variant kan je ook meerderheden behalen met families en vee.

De kaarten die je op deze manier verdient kan je voortaan inzetten op twee manieren. Je kan ze gebruiken om het afgebeelde element te bouwen, maar je kan ze ook opsparen om setjes te verkopen voor punten. De énige manier om punten te behalen tijdens het spel! Het aantal kaarten dat je tegelijkertijd kan uitspelen wordt bepaald door het aantal blokken waar jij woningen bezit, je zal dus woningen op verschillende locaties moeten oprichten als je veel kaarten tegelijkertijd wilt uitspelen. Aan het begin van elke fase hebben de spelers de mogelijkheid om kaarten te spelen, de gespeelde kaarten blijven op dat moment voor je liggen. In fase 4 kunnen de spelers de gespeelde kaarten uit de volledige ronde onder een stapel naar keuze spelen. Wanneer één of meerdere spelers al hun woningen geplaatst hebben wordt de ronde uitgespeeld en eindigt het spel. Tijdens de eindtelling worden de spelers met de meerderheid aan huizen, vee en families nog beloond met punten. Diegene die daarna de meeste punten heeft wint het spel.

Onze mening

De spelregels, voornamelijk de opstelling, vroegen aan het begin veel tijd. Het lettertype, dat erg goed bij het thema past, leest helaas ook niet zo gemakkelijk. Onze mening over het spel ging vooral in stijgende lijn. Bij het spel voor beginners waren we het allemaal eens dat het spel veel potentieel had, maar toch kon het niet overtuigen. De medium variant brengt al meer strategie in het spel, maar vooral de gevorderde variant maakt het spel leuk. De variant voor gevorderden is zeker niet moeilijker dan die voor beginners, maar biedt vooral meer mogelijkheden om kaarten te verdienen. Met die kaarten heb je dan weer meer opties: ga je setjes verzamelen of bouw je een extra constructie in de hoop onverwacht toch een meerderheid af te snoepen? Het grote aantal mogelijkheden behoort zeker bij de pluspunten van het spel, het feit dat je niet kan kiezen wat je bouwt werd vaak beschouwd als een minpunt. Het is leuk dat je meteen kan zien wat je tegenstanders wel of niet kunnen bouwen, je weet dus vaak waarmee je kans maakt op een meerderheid. Anderzijds kan je nooit een meerderheid halen met vee, als je nooit een tegel op hand krijgt met dat symbool erop. Höyük is een tegel-leg-spel, er zit weliswaar een verhaal achter maar het voelt voornamelijk als een abstract spel. De catastrofes worden ook niet door iedereen geapprecieerd, het voegt een onvoorspelbaarheid toe aan het spel. Met wat geluk worden jouw families gespaard, maar voor hetzelfde geld ben je de helft van je constructies kwijt in één bepaalde blok!

Hoe meer spelers, hoe leuker Höyük. Onze spellen met drie en vier spelers waren erg leuk, het is voor elk item, in elk blok spannend om een meerderheid te halen. Met twee spelers werkt het spel ook wel, maar het behalen van de meerderheden is niet zo spannend en kon ons daardoor niet overtuigen. Elk ras heeft bovendien een speciale eigenschap, de meeste daarvan zijn leuk, maar die van het rode ras is wel vrij doorslaggevend. Telkens de rode speler 5 kaarten verkoopt voor 12 punten mag hij/zij een huisje van een tegenstander (mét inboedel) afbreken en vervangen met een huis van zichzelf. Een pijnlijke actie voor andere spelers, terwijl zij met hun eigenschap enkel elementen kunnen bij plaatsen.

Conclusie: Höyük is op zijn best met de gevorderde variant.

Met dank aan MAGE Company!

Met dank aan MAGE Company!

HoyukHöyük

Auteur: Pierre Canuel
Uitgever: MAGE Company
Aantal spelers: 2 – 5
Tijdsduur: ± 60 min.
Vanaf 10 jaar