Spelbeschrijving
Waag je kans om koning te worden van Abyss. Wees sluw en verzamel vele stemmen in de gemeenteraad om zoveel mogelijk bondgenoten aan jouw zijde te krijgen, of versla de monsters die je tegenkomt tijdens jouw reisweg. Neem de beste heren in dienst en gebruik hun krachten optimaal om later één of meerdere locaties te controleren in deze onderwaterwereld. Diegene die de meeste invloed heeft zal het spel onvoorwaardelijk winnen en gekroond worden tot koning van Abyss!
Eerst en vooral moet je kaarten gaan verzamelen, dat kan op twee manieren. Je kan op ontdekking gaan in de diepte of je kan de hulp inroepen van een groep uit de gemeenteraad. Voor het eerste ga je kaarten opendraaien van de trekstapel, na elke kaart kan je beslissen of je die wilt houden of verder wilt ontdekken, maar voor je dat kan beslissen moet je eerst je medespelers de kans geven om deze kaart te kopen! Als zij dat willen betalen ze je één parel, daarna kan je verder kaarten openleggen. Als andere spelers later in je beurt weer kaarten willen kopen zal het steeds duurder worden, de tweede speler moet namelijk 2 parels betalen enz. Als je de laatst gedraaide kaart zelf wilt houden, nadat je medespelers gezegd hebben die niet te moeten hebben, hoef je die uiteraard niet te betalen. De andere kaarten worden per kleur gesorteerd in de gemeenteraad. Tijdens deze ontdekkingsreis kan je ook monsters tegenkomen, dan zal je moeten beslissen of je het gevecht aangaat en je beurt beëindigt, dan ontvang je een beloning. Als je je reis wilt verderzetten wordt de beloning groter voor de volgende speler die wél beslist om het gevecht aan te gaan. Je kan hier o.a. parels, monsterfiches en/of sleutels mee winnen. De andere manier om kaarten te verzamelen is door een stapel kaarten van dezelfde kleur uit de gemeenteraad te nemen, maar dan wel zonder op voorhand te kijken welke kaarten er in lagen. Alle kaarten hebben naast hun kleur namelijk ook een waarde van 1 tot 5.
In plaats van kaarten te verzamelen kan je er ook voor kiezen om een heer in dienst te nemen, deze zal je moeten betalen met de eerder verzamelde kaarten (bondgenoten). Elke heer geeft aan hoeveel verschillende kleuren en aantal bondgenoten deze kost, zo zal je voor de verrader kaarten in exact drie verschillende kleuren moeten betalen met een totaal van 12. De laagste kaart die je gebruikt om te betalen mag je voor je opnemen, deze telt mee bij de puntentelling aan het einde! Er zijn 6 verschillende gilden onder de heren, zij leveren je niet alleen punten op maar sommige hebben ook een bepaalde kracht, een eigenschap waar alleen jij gebruik van kan maken. De soldaten leveren niet zo veel overwinningspunten op maar benadelen je tegenstanders, terwijl de handelaren je parels zullen opleveren. De tovenaars zijn dan weer behulpzaam bij het opnemen van bondgenoten terwijl de boeren erg veel punten opleveren. De heren in de rechtbank worden na je aankoop niet aangevuld, dat gebeurd pas wanneer er twee heren overblijven in de rechtbank. De speler die de derde laatste heer kocht wordt bovendien beloond met twee parels. Daarnaast kan je aan het begin van je beurt wel parels betalen om nieuwe heren in de rechtbank te plaatsen, zodat je terug meer keuze hebt. Al blijven die heren dan ook liggen voor je tegenstanders!
Aan het einde van je beurt controleer je of je drie sleutels bezit, in dat geval ben je verplicht een locatie te controleren. Sommige heren bezitten één of meerdere sleutels, maar je kan ze ook bemachtigen door het gevecht met de monsters aan te gaan. Daarna kies je een locatie: je kan daarbij de beschikbare locatie nemen, maar je kan er ook voor kiezen om de vier bovenste van de stapel te nemen. Je kiest er daarna één uit, de andere drie worden open op tafel gelegd en worden beschikbaar voor je medespelers. De heren dat je (voor hun sleutels) nodig hebt om deze locatie te controleren leg je eronder, hun speciale kracht is vanaf dan niet meer geldig. De locaties leveren aan het einde punten op, meestal punten naargelang het aantal heren/bondgenoten dat je voor je hebt liggen aan het einde van het spel. Het spel eindigt wanneer een speler 7 heren in dienst heeft genomen of wanneer de rechtbank niet kan worden aangevuld, daarna volgt de puntentelling. Je krijgt punten voor je monsterfiches, voor je locaties, je heren en de opgenomen bondgenoten (telkens de laagste kaart die je gebruikte om heren aan te kopen).
Onze mening
Onze verwachtingen van Abyss waren niet zo heel hoog, misschien door de donkere lay-out en het thema. Het spel heeft ons echter helemaal verbaasd en we zijn heel enthousiast. Het is vooral een familiespel met een aangename duur, het is snel uitgelegd en speelt binnen het uur. De spelregels kan je bijna in één zin samenvatten: je neemt kaarten op één van de twee manieren of je neemt een heer in dienst, daarna kan je soms een locatie controleren. Het feit dat je zoveel invloed hebt op je tegenstanders maakt het alleen nog leuker, je medespelers kunnen kaarten voor jouw neus wegkopen terwijl jij aan’t ontdekken bent, maar je kan ze ook wel wat dwarszitten door bepaalde soldaten in dienst te nemen. Soms zal een tegenstander parels betalen om een heer open te leggen dat voor jou wel erg interessant is of de beloning groter maken voor wanneer jij tegen een monster vecht, maar als je een locatie gaat controleren moet je misschien ook zelf kiezen of je meer keuze wilt en daardoor je tegenstanders meer keuze aanbiedt. Er zijn ook heel wat strategische keuzes te maken, misschien wil je een heer wel veel te veel betalen zodat je een bondgenoot met hogere waarde voor je kan leggen. Dan heb je ook nog de variatie in het spel, er zijn 35 heren en 20 locaties, maar na een 5-tal speelsessies hebben we het gevoel dat we nog niet alles gezien hebben, soms gebeurt het dat een speler geen enkele locatie kan bemachtigen tijdens het spel. Elke keer opnieuw heb je het gevoel dat het spel ‘te snel’ eindigt, al nadat één iemand 7 heren in dienst heeft! Dit zorgt ervoor dat je het spel graag opnieuw wilt spelen, je hebt nog zoveel plannen en ideeën, dingen die je volgende keer anders wilt doen. Het verslavende werkte hier in ieder geval, Abyss is voor ons alvast een echte topper en zal hier wellicht nog vaak op tafel komen na deze recensie! We speelden het spel voorlopig nog niet met 4 spelers, maar met 2 en 3 spelers werkt het alvast even goed dus we vermoeden dat dat ook met 4 spelers het geval zal zijn. Het is zo’n spel dat met elk aantal spelers even goed werkt.
De illustraties zijn erg mooi, al hebben we wel de indruk dat de donkere kleuren veel spelers kan afschrikken, het geeft als eerste indruk een zwaar strategisch spel te zijn. Ook de leeftijdsaanduiding 14+ laat iets heel anders vermoeden. Als familiespel zijnde kan wellicht ook de tekst een probleem vormen. Veel tekst is er echter niet, enkel op de heren staat een kort tekstje met een verduidelijking van het effect dat ze hebben. Er komen telkens maar een 6-tal heren open te liggen dus je kan perfect even de tijd nemen om alle heren te verduidelijken zodat iedereen weet welk effect ze hebben. Ook op de locaties staat één lijntje tekst, maar de betekenis daarvan kan je meestal wel afleiden aan de hand van het symbool. De doos is ook heel speciaal, je hebt 5 verschillende dozen: zonder naam aan de voorkant, enkel één van de vele gezichten uit het spel. Het materiaal is van goede kwaliteit, met mooie parels en elk een eigen schelp om de parels in te bewaren. En dan heb je ook nog de ontzettend handige inleg die het verdient om extra vermeld te worden, Bombyx heeft alweer mooi werk geleverd!
Conclusie: Abyss is voor ons een topper van formaat!
Abyss
Auteurs: Bruno Cathala & Charles Chevallier
Uitgever: Asmodee & Bombyx
Aantal spelers: 2 – 4
Tijdsduur: ± 45 min.
Vanaf 14 jaar